17 juli 2009

Slåtter

Nu har vi klarat av årets lilla slåttanna. Med lie slås gräset varje år uppe där sommarlagården stod tidigare, numera står en hölada där. Och en sommarstuga. Höet ligger nu på tork räfsat i strängar.

Den här marken har aldrig slagits med motorredskap. Allt sedan 80-talet har pappa och jag tillsammans haft vår procedur. Han slog med lien och jag räfsade. Ibland hässjade vi höet på linhässjor. Bara för att hålla kunskapen vid liv. Jag lärde en del av konsten att skära av gräs med lie men det är mycket svårare än jag har trott. Fullärd blir jag nog aldrig.


I år kommer höet till användning eftersom Hasse & Tage, grannarnas dvärggetter, ska få nytta av det. På så sätt blir det extra kul att slå, torka och räfsa ihop höet och lägga in det i ladan.

Jag förmodar att de flesta som ser "slåtterarbetet" tycker att bara galna stofiler kan arbeta med detta. Ingen annan här i byarna slår med lie vad jag har sett. Maskiner ser ut att vara människans bästa vänner. Men örterna som frodas på en lieslagen lägda blir av en annan artrikedom än om trimmer används. En äng som skärs av med skarp egg får annorlunda örter än en som skärs av med trimmer med trasade strån som följd, sägs det. Så traditionen fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...