14 maj 2011

Hus med historia

Det HÄR är det objekt som ligger närmast morfars hus och som får bidrag ur de totalt 30 miljoner kronor som regeringen satsar i projektet Hus med historia. Sveriges Hembygdsförbund samordnar satsningen.
Grundsunda hembygdsgård beskrivs så här: Hembygdsgården bedöms ha ett högt arkitektoniskt och miljömässigt värde, dessutom kulturhistoriska dokumentvärden.

I Grundsunda gick min farmorsmorfar och läste, dvs. konfirmerades. Södra delen av Nordmalings socknen hörde på den tiden till Grundsunda. Jacob var då inneboende i en av de små stugorna som fanns vid kyrkan. Själv är jag väldigt förtjust i Grundsunda hembygdsgård, inte just för kopplingen till Jacob, utan för att den känns väl omhädertagen och omtyckt av de ideella krafterna i hembygdsföreningen. Mangårdsbyggnaden är ditflyttad från Skede by.
Det här är ett foto från det Skede som var förr. Byggnaderna på bilden vet jag inget om men huvudbygganden liknar Grundsunda hembygdsgård. Kan det vara denna som flyttats?  I så fall är det ett härligt sammanträffande som jag inser just som jag skriver detta inlägg. Se så levande vackert! Även i min hemby har vi haft det så här. Detta kallar många för fattig-Sverige, Lort-Sverige eller andra nedlåtande epitet. När ska vår syn på 1900-talet ändras? Det är inte förrän det går in i folks medvetande att detta var en levande landsbygd, folk trivdes minst lika bra som nu men omständigheterna med urbanisering, rationalisering av jordbruket, industrialisering mm gjorde att de sociala förhållandena ändrades. Att leva i en förändringstid där de förhållanden man lever i ska bort enligt regeringen/staten - det är inte roligt. Jag upplevde den norrländska landsbygden på 1970-talet då samma politik gjorde levnadsförhållandena för de som ville bedriva småskaligt jordbruk omöjliga. Det var inte angenämt och har präglat mej för livet!

Under det senaste halvseklet har vi svenskar fått oss itutat självbilden att Sverige var fattigt, smutsigt och eländigt. Men vi, svenska folk, har varit duktiga och arbetat oss ur detta, vi har lyckats få en bruttonationalprodukt med ständigt stigande kurva som gör att vi ser ner på tidigare levnadssätt. Nå, hur levde man i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, England, Spanien osv. på första halvan av 1900-talet? Ärligt talat tror jag knappast det var så stor skillnad om man jämför de olika samhällsklasserna rakt av. (Skulle jag välja arbetsinriktning idag skulle jag forska om detta.)

Har vi det bättre för att vi har pool, bubbelbadkar, ljust & fräscht kök med ismaskin i kylskåpsdörren, stor kortklippt gräsmatta att åka gräsklippare på? Mår vi bättre? Umgås vi mer? Har vi mer tid så vi slipper stressa? Vilka värden är viktiga i en människas liv? Inte tror jag på den bild av Sverige förr i tiden som vi blivit lärda!!!
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Mycket intressanta tankar! Synd att du härmed tipsade mig om ett uppsatsämne ett halvår försent! :) Jag tror att framtidstron steg oss åt huvudet under efterkrigstiden... till den grad att vi idag till viss del ser den som början till ett förfall. Därför har vi åter börjat vurma för äldre tider. Materiellt har vi det bättre idag, men själsligt så lider vi nog lite. Är det kanske därför man lägger själen i tingen? Som jag skrev ett inlägg om idag.

    SvaraRadera
  2. Hej! Så roligt att hitta ett blogginlägg om Grundsunda och hembygdsföreningen! Vi har i dagarna sjösatt vår nya hemsida och länkar till ditt inlägg där. Vill du inte bli länkad är det bara att du skriver en kommentar i gästboken så fixar vi det! På hemsidan kan du se bilder från Hus med Historia-projektet. Väl mött!

    SvaraRadera
  3. Hej livaktiga Grundsunda hembygdsförening! Vilken fin hemsida i har - tack för att ni gjorde mej uppmärksam på den. Jag har verkligen ingenting emot att bli länkad från en favoritförening!!!

    SvaraRadera
  4. Märkligt med ditt inlägg Anna, som nådde fram så sent!?
    Det måste till en förändrad syn på 1900-talet, ja den är på G. Du är förhoppningsvis en i ledet att ändra på den!!!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...