10 april 2014

Muta och munkavle


Minns någon det "erbjudande" som vindkraftsföretaget med hjälp av "byamännen" gick ut med i december 2006? ”Erbjudandet” var menat att motverka att människor, som skulle komma att utsättas för projektets nackdelar, skulle överklaga det tillstånd som Svevind AB fått dem 8 december 2006. Bolaget hade lämnat in en ny tillståndsansökan som då slutligen efter omtagning fått tillstånd godkänt av miljödomstolen.
Jag befann mig många mil från byn eftersom jag inte är åbo och fick höra av andra i Nätverket vad som skedde. Det var uppenbart att erbjudandet kommit hastigt på. Idén lär ha kommit från styrande familjen i byn, La Famiglia, för att bolaget snabbare skulle få igång byggandet av vindkraftverken och därmed skulle markupplåtarna snabbare få ut ekonomisk ersättning för arrendet. Så här var ”erbjudandet” formulerat, oproffsigt och utan företagets logotype:

http://lagring.files.wordpress.com/2014/04/svevind-el-erbjudande-brev-2006-12-12.jpg
 Klicka på texten för förstoring.

Till detta bifogades byastyrelsernas följebrev som kan läsas genom att klicka på länken. Jag uppfattar "erbjudandet" som oproffsigt, ingen företagssymbol och allmänt valhänt utformat och formulerat. Jag har endast sett den skannade bilden ovan av brevet.

Direkt efter att erbjudandet hämtats ur postlådan mejlades detta iväg från Östra Nyland till projektledare Kyrk, den som skrivit under "erbjudandet".

 ........................................................................................................................
To: mikael.Kyrk@svevind.se
Sent: Thursday, December 14, 2006 1:41 PM
Subject: Informationsblad 2006 12 14


Hej

Ref. till informationsblad i postlådan idag på morgonen

Har ett antal frågor runt detta:


Vad gäller erbjudandet som skall besvaras senast den 28/12. Det  är en omöjlighet att besvara då det knappast
ger klarhet i vad ni menar.

1)
Skall vi betala en engångssumma på 1000:- för att i" Nylands gruppens" fall få 500 000  kWh /år fördelade på 130 hushåll
=3846kWh/hushåll x ex. 0.40 öre minus minst 30 % skatt =1077:-/ år dessutom skall vi deponera 130 000:- för detta som ett
baskapital som ni skall förvalta.

Det känns som på den tiden brukspatronerna åkte omkring och köpte fastigheter av bönderna för 1 flaska sprit.
För 1000:- får man ju en skaplig wisky.

eller
2)
 Gäller förslaget 3846 kWh/hushåll i andelar som skall fungera som aktieandelar  och ge utdelning utifrån
 hur bra eller dåligt företaget går.

Det är i alla händelser omöjligt att skicka in någon intresseanmälan utifrån den information som är utgiven.

Ser framemot att få en klargörande redogörelse.

MVH

Gerd Edstrand
 ........................................................................................................................



Gerd fick aldrig något svar.

Nätverket för Gabrielsbergets bevarande skrev ett informationsblad och hoppades att ”erbjudandet” skulle genomskådas. Vill påpeka att jag hade helt andra saker för mig än att engagera mig i formuleringarna. Jag firade advent och jul i ett landskap som inte utsätts för vindbaggböleri av denna typ. Sådana här försök att lägga munkavle på människor tror jag inget vindbolag skulle försöka sig på här i regionen.



http://lagring.files.wordpress.com/2014/04/tc3a4nk-efter-angc3a5ende-svevinds-erbjudande.jpg


 Klicka på texten för förstoring.

Sen tog några av Nätverkets medlemmar sin tid i anspråk i julruschen och åkte runt för att lämna bladet i postlådorna. Jag fick ett trevligt mejl som berättade om hur man löst utdelningen.
http://lagring.files.wordpress.com/2014/04/god-jul-frc3a5n-gertrud.jpg
 Klicka på texten för förstoring.

Den 23 december 2006 kom en påminnelse om "erbjudandet" – en julklapp. Påminnelsen gav ett utseendemässigt något mer professionellt uttryck.  Men hur seriöst tycker ni att ett sådant här "erbjudande" är?  Det är faktiskt inte alla i min hemby som än idag genomskådat det oseriösa i detta. Och kommer antagligen heller aldrig att göra det.

 
Klicka för att förstora.

150 hushåll som anmält intresse – jo vi tackar! Inte tror vi på det, ett alldeles för enkelt sätt att försöka hålla människor i schack.

Den 29 december 2006 var sista datum för överklagande av domen till Miljööverdomstolen, Svea Hovrätt. Samma datum begär Svevind in intresseanmälan för att köpa billig el till 370 hushåll runt Gabrielsberget. Folk begrep vad som var meningen med ”erbjudandet”. Självklart  överklagande vi. Både min man och jag gjorde det samt alla dessa.

Rolf Jonzon här i byn påstod så sent som för ett år sedan att det var jag som var orsaken till att byborna inte fick billig elektricitet allt för att misskreditera mig då jag arbetar emot La Famiglias härskartekniker och obehagliga maktutövande som nu både skapar rädsla och passivitet hos byborna. Ett sådant förhållningssätt är inte bra med tanke på bygdens överlevnad.
Ann-Kristin Ludvigsson

3 kommentarer:

  1. SÅ SJUKT!
    /läser den där "påminnelsen från Svevind./
    Jag ligger nästan "helt upp och ner i diket och skrattar" för att citera en bevingad mening från en av de mest kända och populära filmerna i Sverige. (Änglagård)
    Funderade ett tag på att skicka en hel, Ordagrann Utskrift, från ett så kallat samråd..(ett samråd som hölls EN GÅNG TILL eftersom "de" GLÖMT att informera en hel berörd by! om vindkraftsexploateringen.
    Har inte läst utskriften på några år, (man tror inte att det är sant..) det var några år sedan jag printade hela "samrådet" är du intresserad att läsa?
    //Boije

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boije! Jag har sett och läst så många galet märkliga papper så det räcker. Men lägger du ut det på din blogg läser jag med nöje :-)

      Radera
    2. Bör kanske tillägga att jag tycker det är så tråkigt att det finns människor som tror på sådana där skrivelser och erbjudanden - om än tydligtvis inte alla. Tyvärr tror jag det går hem hos fler bor på landsbygden än i staden.

      Radera

Tyck till om du vill...