18 augusti 2014

Isegori =

= medborgerlig rättighet att i statsstater uttala sina åsikter.

Ordet lärde jag mig i somras i ett mycket trevligare sammanhang än vad jag nu kommer att berätta om.

Vilken motsättning. Ingen bra idé.

Åsiktsfrihet är ett okänt begrepp bland hemmansägarna i min by.
Hör här bara:
Byastämman var avslutad. Hemmansägarna reste sig allt eftersom och ställde sig i kö för kaffe. Själv hindrades jag, när jag reste mig upp, av en kvinna som ville prata. Undanträngd och isolerad från övriga, fick jag därpå en fråga från vederbörande utan att någon annan kunde höra. Den framfördes med ett "leende" på hennes läppar, allt för att ingen annan skulle förstå vad som avhandlades, att ett förtäckt hot uttalades.  
Hur har du tänkt dig din framtid här i byn? sa La Famiglias Vera J, född 1934 och pensionerad lågstadielärare, till mig, en vuxen och ansvarstagande femtiotalist. La Famiglia, med sina anhängare, skulle förstöra min framtid var andemeningen. Jag blev mycket överrumplad och vad eller om jag svarade finns inte i mitt minne. Hotet framfördes för att jag hade yttrat mig i samrådet om vindkraftindustrin i byn (långt ifrån den enda) där hennes son var ekonomisk storintressent genom markupplåtelse. Sådant får inte förekomma i en by där en enda familj bestämmer vad som ska tyckas i enskilda frågor. Ingenting förvånar mig längre då det gäller min hemby. Som tur är har jag erfarenhet av mer civiliserade samhällen att jämföra med.

Jag hade även försökt hindra att sonen Anders Jonsson (C) skulle få tillstånd att genom täkttillstånd spränga bort en miljon (1 000 000) ton berg alldeles i kanten av den sjö jag och de andra hemmansägarna äger och förvaltar, byns enda. Ingen annan hemmansägare i byn vågade säga något över huvud taget i frågan, oberoende av utbildningsnivå.

Så går det till i en glesbygdsby där alla stryker makten medhårs och hemmansägarna därmed avsäger sig bestämmanderätten i alla frågor där vårt gemensamma ägande avhandlas. Hot är första steget, vad blir familjens nästa steg? Så agerar politiker i en liten by för att behålla makten och få ekonomisk vinning. Kjell Sundvalls Norrlandsbeskrivning i filmen Jägarna från 1996 med korruption och egna lagar stämmer dessvärre alltför väl in. Det är skamligt.

Säg mig - varför skulle jag låta mig tystas???

https://lh3.googleusercontent.com/-yuUCjGp0nIQ/U-4n65X1k6I/AAAAAAAAKEQ/JzUWZih8hSo/s1024/Kretsstyrelsen%2520-%2520Nordmaling%25202010-2014-Vera%2520o%2520Anders%2520Jonzon.jpg
 Klicka på bilden för ännu större format.
Båda ställer också upp i valet 2014.
Nordmalings centerpartistiske politiker Anders Jonsson vars mor centerpartisten Vera Jonzon tar till hot för att få sin vilja igenom i bysamfälligheten.

1 kommentar:

Tyck till om du vill...