16 mars 2015

Bergtagen


Undrar hur många byggnader här i landet som är murade av vacker grönblå-skimrande slaggsten? Varje järnbruk med masugn bör väl ha sådana och många masugnar har det funnits i landet som en gång producerade slagg som avfallsprodukt. Tjusigare avfall får man leta efter. Man blir trollbunden och nästan bergtagen vid en närmare titt.

Masugnsslagg användes från mitten av 1700-talet som byggnadsmaterial. Att bygga hus av slaggflis introducerades i Sverige på 1760-talet av bergsrådet Anton von Swab. De var hållbara och ingen professionell murare behövdes vid bygget.

Men det var gruvmätaren Erik Geisler som utvecklade tekniken att gjuta block eller "slaggtegel", som murades i förband och gjorde husen ännu stadigare. Innan slaggen hann stelna tappade man ut den i formar för att gjuta den till block. Både bostadshus och industribyggnader byggda av slaggsten kan man än idag se vid gamla järnbruk. De sista slaggteglen tillverkades så sent som på 1950-talet i Sandviken. I Bergslagen kallas de blå slaggstenarna för bergslagssten så klart.

 Analogt blir benämningen här i bygden Olofsforssten.
.
.

4 kommentarer:

  1. Stenar är också en favorit hos mig! Nu fick jag veta mer om denna vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du en stensamling? Jag tror nog det! Mina ligger i tryggt förvar ;-)

      Radera
  2. Lustigt, jag har ett halvfärdigt inlägg, som aldrig blir klart, om slaggsten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scylla, det ser vi fram emot att få läsa framöver!

      Radera

Tyck till om du vill...