30 april 2015

Estetisk landsbygd

Landsbygden måste kunna göras estetisk om medelklassen ska välja den
Övrig landsbygd blir krass och cynisk och så småningom jordbruksmark sades i radioprogrammet Obs i P1. (Detta skrev jag snabbt ner i en anteckningsbok utan att anteckna när, var, hur, vem.  Kardinalfel alltså.)

Men jag antar att programmakaren var stadsbo. Och sörlänning. För som norrländska skulle jag nog vilja säga att jordbruksmarken i glesbygder långt från städer blir till skogsmark i sinom tid om inte glesbygdens "krassa och cyniska landsbygd" görs attraktiv att bo på.

https://ekomuseumbergslagen.wordpress.com/2014/03/27/spar-av-livet-i-lovmarken/planterad-skog/
Granplantering på åkermark.
.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Japp, säkert stadsboende sörlänning.
    Ha en väldigt skön Valborgsmäss!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt om jag förstår - säger byboende sörlänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scylla, efter din kommentar letade jag febril efter Obs programmet. Det sändes den 1 oktober 2014 rätt snart efter valet. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/437847?programid=503

      Där diskuteras vad konfliktlinjen stad-land egentligen handlar om. Valutgången med SD:s framfart gjorde ju att landsbygden kom i fokus. För att medelklassen ska flytta ut från staden behövs service, kommunikationer och att landsbygden är estetiskt tilltalande sägs bland annat. Landsbygdens status måste höjas sägs det.
      Sofia Ulver, docent o forskare i konsumtionskultur vid Lunds univ. och Julia Svensson, kulturjournalist o redaktör på tidskriften Arkitektur medverkar.

      I hela landet läggs jordbruk ner, i norra delen av landet finns få betande djur i förhållande till ytan. Skogen kommer mer och mer. I Östergötland finns flest mjölkkor. Detta sägs inte i programmet. Överges landsbygden i norra Sverige blir åkermark skogsmark, inte jordbruksmark som på något märkligt sätt sägs i programmet. Landsbygden består ju redan nu av jordbruksmark eller f d jbrmark...
      Själv håller jag med om att delar av landsbygden måste bli mer estetiskt tilltalande för att medelklassen ska välja att bosätta sig där.

      Radera

Tyck till om du vill...