19 maj 2015

Bloggtips om landskapsvård

Ni läser väl Sunes blogg. Jag har den i min länklista i marginalen. Den är underbar. En blogg om natur, flora och fauna i en del av Västra Götaland. Sune sköter sin gård som han fått att förvalta på allra finaste sätt. Fotografierna är undersköna. Texterna poetiska och beskrivande. All denna landskapsvård för mångfalden i naturen gör han helt på privat initiativ. Jag gläds med honom!

Någon fler som bloggar på detta tema har jag inte träffat på. Så här beskriver Sune Broman sitt projekt:
Hej och välkommen! Tanken med med min blogg är att lägga upp dagboksbilder när jag har några som jag själv gillar. En bild från en utflykt eller från ett ögonblick... och som jag ibland kompletterar med lite text. Till stor del handlar bloggen om mitt livsprojekt. Praktisk natur- och kulturvård på min lilla gård. Men det dyker ofta upp bilder från andra händelser i mitt liv...
http://sunebroman.blogspot.se/2015/05/uppat-for-sarbara-starar.html
Den här bilden på staren med fångade insekter har jag lånat (utan att fråga) från Sune Bromans blogg. Läs om hur han ser till att stararna, som rödlistats, trivs och förökar sig!

Själv minns jag hur ledsen min mamma var när hon upptäckte att stararna här hemma minskat i antal på vårarna. Det var på 1990-talet. När björkarna vi planterat vid huset vuxit sig större ska holkar sättas upp i dem igen.
.
.

1 kommentar:

  1. Tack för bloggtipset! Fantastiska bilder! Trevliga texter!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...