8 maj 2015

Makt korrumperar

Det handlar om makt, om att kontrollera den egna maktpositionerna. Man har byggt upp en struktur i byn så att man på viktiga positioner placerat personer som är lojala mot La Famiglia. Oavsett om personerna varit kompetenta eller lämpliga som företrädare.

Ett exempel från min verklighet:

Jag besökte sekreteraren H. för skogsbilsvägens samfällighet för att få läsa senaste protokollet. Då var det sommaren 2009. Hur vi kom in på frågan, som av H. besvarades med att skogsbilvägen har statligt stöd, minns jag inte. Va, får Fäbodvägen ekonomiskt stöd från staten? Jag såg antagligen ut som ett levande frågetecken eftersom jag vet att så inte är fallet förutom ett engångsbelopp då den anlades på 1980-talet. Det är vi medlemmar som står för de kostnader som vägunderhållet kräver.

Det slutade med att jag bjöds på chokladbitar efter att jag förklarat lite mer för H och hans hustru hur en vägsamfällighet fungerar. H. är född 1931, har folkskoleutbildning, är f.d. jordbrukare och fabriksarbetare. H. var sekreterare i vägsamfälligheten, Fäbodvägen, till 2013. Men den som skrev årsmötesprotokollen var Vera J!!! fick vi veta på min direkta fråga på stämman 2009.

Anders Jonsson (C) ringde mig en dag för ett antal år sedan för att försöka få mig att ändra inställning i en fråga. Inte kunde han det. Hur det var kom vi in på frågan om Fäbodvägen och Anders sa då ”Men har inte skogsbilvägen fått statliga bidrag och måste därmed hållas öppen?” (för alla och därmed också vindkraftsprojektet). Nej, den vägen får inte statliga bidrag, det gick jag inte på.

Rolf J, Anders far, som sitter i vägstyrelsen tillsammans med bl a H, ställde med stor säkerhet den retoriska frågan "Men har inte skogsbilvägen fått statliga medel och måste hållas öppen för allmänheten?" vid lämpligt tillfälle. H. antog/trodde då att vägen erhöll statliga medel. På det här enkla sättet slår La Famiglia blå dunster i människor som inte känner till fakta, som inte förstår att vara källkritiska och reflekterande. Det är nedvärderande att nyttja okunniga till sina egna syften, till sin egen ekonomiska fördel. Det är en människosyn som jag inte delar. En föraktfull människosyn.

Man går inte emot lagen direkt men ger felaktiga anspelningar, insinuationer som tas upp och förs vidare ryktesvägen. Maktens människor drar sig inte för att föra bakom ljuset. Men aldrig att politikerfamiljen skriftligen skulle lägga fram ett olagligt eller felaktigt förslag.

Det finns de utanför bygden som läser den här bloggen och frågar mig om det verkligen är så illa ställt som jag beskriver. Ja, det är det blir mitt svar. Själv undrar jag om det fungerar så här skrupelfritt i många fler byar.

Det handlar om makt, om att kontrollera de egna maktpositionerna. Man har byggt upp en struktur i byn så att man på viktiga positioner placerat personer som är lojala mot La Famiglia. Oavsett om personerna varit kompetenta eller lämpliga som företrädare.

Människor utan kunskap luras att tro felaktigheter istället för att hjälpas till kunskap och insikt.

Det är en parodi alltihopa! Och oändligt sorgligt.
.
.

2 kommentarer:

  1. Du är en kämpe du och jag ger dig min uppmuntran, mycket att höra och läsa innan öronen väx igen, och ögat blundar för gott ... men blunda och tro funkar ju ..tydligen för några!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, blunda och tro löser alla problem Tove!! *not*
      Det är intressant och förfärligt att se hur människor i grupp kan fungera om det vill sig illa. Vissa förvånar mer än andra...

      Radera

Tyck till om du vill...