24 juli 2015

Jugend-beslag

Efter ett tips från Mira har jag kommit till skott och köpt ett kompletterande beslag till den gamla valnötsådrade byrån. Den jag skrev om som bonnfejk.

Det blev ett sådant som på bilden ovan och jag köpte det från Sollefteå Antik  vilket var enkelt med tillmötesgående ägare som jag talade med i telefon för jag hade några frågor jag ville ha snabbt svar på.
Inom ett par dagar kom ett brev med beslaget. Jag valde att ta ett som inte var antikbehandlat så nu får mässingen naturligt mattas av och mörkna med tiden. Beslaget är exakt likadant som de gamla beslagen förutom att inget nyckelhål är utstansat i mässingsplåten.  Något sådant beslag har jag inte hittat på min jakt. Kanske finns det liggande på någon secondhand-butik men att köpa det nytillverkade var så mycket enklare att jag får väga detta mot att ränna runt på andrahandsmarknaden. Även små spårskruvar ingick i köpet, inga stjärnskruvar där inte. Jag är nöjd!

Tack Mira för att du visste att nytillverkade jugendbeslag fanns att få tag i vilket satte mej på rätt spår!
.
.

5 kommentarer:

  1. En fin byrå kräver fina tidstrogna beslag. :)

    SvaraRadera
  2. Så roligt att mitt tips kom till användning och att du hittade (nästan) rätt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan din kommentar den gången hade jag inte börjat leta så jag är dig skyldig ett tack :-)

      Radera
  3. Hej, letar själv beslag till en byrå och hittade din blogg. Det finns faktiskt identiskt beslag som du köpt till din byrå, men med nyckelhål här: http://www.specialbeslag.se/mobelbeslag/mobelhandtag-med-nyckelhal-85-mm Mvh Ella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad skulle man göra utan sina cyber-vänner :-)
      Jag byter ut beslaget snarast. Tusen tack för infon, Ella!

      Radera

Tyck till om du vill...