12 juli 2015

Kotagel

Nyss undrade jag här på bloggen vad man använde kosvansar, kotagel till. I en av alla landets 3000 finfina hembygdsgårdar fick jag ett svar.
På lappen står det: "Detta är en silduk som är gjord av kotagel, den silar man mjölken genom."
Är detta tvåändstickning eller...
En silduk användes för att sila den den nymjölkade mjölken ren från eventuellt boss. När jag var barn användes färdiga sildukar av flera tunna lager mjukt papper.

I samma hembygdsgård i Härjedalen såg jag likadant stickade "tossor", också de av kotagel. Det känns bra då en fråga så snabbt får ett svar. Kotagel användes förstås till annat också så jag fortsätter att besöka hembygdsgårdar för att inspirera mig samt få svar på frågor jag har och frågor jag inte vet att jag har :-)
Här har Västerbottens dokumentärfotograf Sune Jonsson fångat Helmer Jonsson i Djupsjö då han silar mjölken. Nere i "tratten" låg silduken. Mjölken rann genom den ner i mjölkkrukan/mjölkflaskan. Så gick det till.
.
.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Det är inte tvåändsstickning, möjligen nålbindning.
    Elsie-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elsie-Mari, jag tackar för svaret.
      Virkning trodde jag vid första ögonkastet. Dessvärre kan jag ganska lite om kvinnohantverk :-(
      Men viktigast var att se ett exempel på vad kotagel kunde användas till :-)

      Radera

Tyck till om du vill...