9 juli 2015

Stötta sten

Ett jättekast, ett flyttblock, en stor sten. Något en jätte ska ha kastat mot kyrkan för att han inte gillade ljudet av kyrkklockorna. Den gamla skrönan har man ju hört på många ställen.
Här är ett sådant jättekast. Självfallet stannade jag och la ett par grenar för att stötta stenen. Inte vill jag att den ska rulla ut på vägen och orsaka en trafikolycka ;-) Vägen är smal och kurvig, slingrar sig fram på samma sätt som då här var en klövjestig för flera hundra år sedan. Man kommer riktigt nära naturen, det går inte att köra 100 km i timmen precis. Älskar´t! Man kommer in i ett annat tempo.
Stötta sten.  Äntligen har jag egna bilder på kulturfenomenet.
Sådana här skrönor måste väl normalt sett finnas över hela landet men jag känner inte till någon från Västerbotten eller min hemkommun.

Finns någon vägsträcka i Västerbottens län som är kulturskyddad. Berätta för den vill jag åka, den vill jag bese.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...