15 september 2015

Vilsamt


Några vilsamma dagar har passerat i mitt liv. Har bott i en fäbodstuga utan några bekvämligheter. 
Inget rinnande vatten,
ingen el,
ingen radio,
ingen dator,
ingen smartfån,
ingen tv,
igen tidning,
inga nyheter...


Har upplevt:
  • tystnad
  • mörker, kolsvart sådant
  • eld som ger värme och arbetsljus
  • natur i mängd
  • kulturhistoria
  • skog
  • en region med trettiofyra björnar som fällts i under pågående skyddsjakt
  • lingonröda tuvor
Under dagens ljusa timmar läste jag valda delar ur en avhandling om fäbodväsendet. Det ger mig ett nytt perspektiv på min hembys fäbod, sätter in den i ett längre historiskt skeende. Ett par studiebesök till andra fäbodar gjorde jag och min goda vän M passande nog.
Besökte några eldhus på en fäbod där kreaturen förts hem för säsongen.

Här ses ett av fäbodens eldhus. Det syns närmast fotografen, på andra sidan förbindelsegången med grind ligger mjölkboden.
 
Det jag upplevt denna septembervecka skulle ingen turist kunna uppleva på den fäbodvall jag är delägare i. Rätta mig om jag har fel. Detta boende i en enkel fäbodstuga ger kanske samma resultat som en retreat, en spaweekend, som meditation, yoga. Något som många av oss nutidsmänniskor längtar efter för att "ladda batterierna".
.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Så gott du haft det i det tysta riket!

    SvaraRadera
  2. Jag längtar upp till buan när jag ser dina bilder. Inte en enda gång har jag varit där i år. Det har varit så fullt upp med annat att jag fick bestämma mig för att acceptera läget och låta bli att åka dit.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...