26 november 2015

Handdisk

Jag tycker det är kontemplativt att diska för hand. Det gör att jag kan undvara diskmaskin och inte använda elektricitet till den. Bra va? Den rostfria lösa baljan fylls med kallvatten där disken sköljs. Så har det gått till här i huset så länge jag minns. I samma tankeveva undrar jag vad mormor använde för typ av diskmedel?

Vår livsstil kräver ofta att vi ska införskaffa prylar, gärna elektriska sådana. Om inte annat så för att visa vänner och bekanta att vi hänger med, att vi har råd.  Energiförbrukningen kommer att öka, mer vattenkraft, vindkraft eller kärnkraft krävs då. Jag tror på ett hållbart levnadssätt.
.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. I detta hushåll är det diskmaskinen "Anta" som gör diskjobbet. Fungerar alltid! Ingen el behövs och den drar liten mängd vatten. :)

    SvaraRadera
  2. Dessutom blir man varm om händerna, och har en anledning att använda sina vackra stjälpdukar.
    Margaretha
    som just
    diskat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, STJÄLPDUK var ett nytt ord, Margaretha. Så klart att det heter så. Jag använder glashanddukar som jag ställer otorkad disk på - för det är väl det som menas? Torka disk med handduk gör jag väldigt sällan. Men min mor lärde mig att om man ska torka glas direkt med handduk, ska sköljvattnet vara varmt. Då går det lättare.

      Radera

Tyck till om du vill...