8 maj 2016

Finfin överloppsbyggnad

Har ni sett en så fint liten uthusbyggnad? Jag har passerat rätt många gånger nu och för några år sedan blev den upprustad. Det var nog mest målning som behövdes. Målning av det svarta gamla plåttaket, slamfärg på väggpanel och vit linoljefärg på knutar, foder, fönster och snickerigarnityr. Kanske fick skorstenen sig en översyn med.
Jag tror att detta är en tvättstuga. Från förr. Som vårdas. Som står kvar och är älsklig långt ute på landsbygden i Mellansverige. Intill en krokig gammal väg som jag gärna kör som t ex på väg hem från backsipps-utflykten i helgen.
.
.

2 kommentarer:

  1. Jag måste få tacka dig och din fina blogg! Genom dina beskrivningar om detaljer och berättelser så har jag börjat allt mer leta detaljer i min omgivning. På fredagskvällen var vi ute och åkte en sväng på vägar vi aldrig åkt på tidigare. Vi njöt av landskapet och nu såg jag flera gamla tvättstugor som jag nog inte sett utan dina bilder och berättelser.
    Så fin som den tvättstugan du har med i bild var inte dessa men ingen tvättstuga var den andra lik. Det blev inga bilder tagna - tyvärr.
    Kan undra hur länge de kommer att få finnas kvar?
    Så tack för att du lär oss se de små och viktiga detaljer som snart är ett minne blott!
    Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du gillar det jag skriver och berättar, Caroline! Jag uppskattar ju hus av alla de slag själv. Och äldre vägsträckor.

      Ser hur olika byggnader behandlas i min barndoms norrländska kommun och min nuvarande hembygd. Det skiljer sig åt rätt ordentligt, tyvärr. Jag tolkar det som en yttring av människors stolthet, eller inte, över sitt ursprung.

      Radera

Tyck till om du vill...