14 maj 2016

Livet på landet

Detta fotografi tycker jag mycket om. Det är taget långt innan jag föddes. Pappa syns med en kalv. De ser ut att trivas mycket bra ihop. Människa och tamboskap känner varandra, djuren har namn.
Man ser också morfars hus med ursprunglig panel och korspostfönster från 1913. Rullgardinen är halvdeles nerdragen, eftermiddagssolen ligger på in i kammaren. Gardinerna är vita, och hänger slätt utan omtag. Vid fönstret står en piedestal och på den en ytterkruka. Det är nog den i vitt och grönt jag minns.

Jodå, det här är fotat ungefär samtidigt. Spåntak förstås, numera finns det kvar under lerteglet. Och titta på den vackra skorstenen med krön. Murad mer lertegel under nock. Pardörr med speglar och överljus som entré. Men smak för moderniseringar gällde här precis som på de flesta andra ställen här i bygden.

Här står min mormorsmor Amanda, född 1866, i den nya funktionalistiska dörröppningen. Året kan vara 1949 och Amanda hälsar på äldsta dottern, min mormor. Amanda dog 1950.

Den nya glasade entrédörren med med karosseripanel flyttades senare till sommarstugan som stod klar 1956 och där sitter den än. Man ser också den nya gjutna betongbron och stålrörsräcket - så mycket funkis som det kan bli. Supermodernt då!
.
.

4 kommentarer:

  1. Alltid när jag ser äldre hus förnimmer jag lukten i dessa hus.
    Det är inte snusk och orent som luktar utan av trä, såpa och stekta köttbullar.
    Sommarflugor som surrar ilsket i köket och getingar som söker sig till det söta i skafferiet.
    På vinden hängde det vinterkläder med malpåsar och ddt-sprutan låg beredd mot alla flugor som låg på rygg i alla skrymslen och vrår.
    Var det mera flugor då mot nu?
    Och varför luktade allting annorlunda då mot idag?
    Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det något speciellt med huslukt från förr. Jag minns stillastående luft i en sal som hölls sval. Där krukväxter och spetsgardiner gjorde besöket "heligt" och man fick ta en karamell ur pressglasskålen på fot. Det luktade gott hos mammas moster och jag vill gärna försöka återskapa detta.

      Flugor fanns där det fanns kor och tamdjur. Nu finns inga kor här i byn och inte heller på alla andra landsbygder.
      Gammeldags malmedel finns inte att uppbringa så den lukten är borta. Minns du hur malkulorna luktade? Att ddt är förbjudet ska vi vara tacksamma för. Här brukade vi spreja Radar i ladugården mot flugor ur svart och rosa aerosolflaska.
      Men jag såpskurar fortfarande vissa golv och såpa av olika fabrikat finns kvar. Och även stekta köttbullar. Jag tror att mekanisk ventilation i hus har förändrat vilka lukter som blir kvar.

      Radera
    2. Visst minns jag lukten på malkulor och den lukten satt ju i kläderna när de tog fram för att användas.
      Det är ju skrämmande vad mycket gift som vi utsatte oss för. Var något effektivt så var det bra helt enkelt att vi själva och miljön kunde skada oss fanns inte.
      Du har ju skrivit om fernissa i din blogg och det var ju en stark lukt.
      Min sambo minns att de kunde fernissa runt sängarna och man blev liggandes i sin säng och fick vänta på att det skulle torka. Förstå att ligga i denna lukt!
      Det hände att de var tvungna att stiga upp för att det trängde på. Då gick de på klibbigt golv som inte torkat och fotsulorna lämnade säkert spår över golvet.
      Det är inte klokt hur vi har haft det men det var väl bara så helt enkelt!
      Caroline

      Radera
    3. Inom vissa områden höjs kunskapsnivån, inom andra står det still eller går bakåt. Kul berättelse om fernissat golv - så minns inte jag situationen. Min man är van vid att fernissa träbåtar på våren men det skedde ju utomhus.

      Om hundra år kommer man att fundera över hur vi kunde ha det som vi har i många avseenden.

      Radera

Tyck till om du vill...