15 januari 2017

Det kom ett brev...

https://lh3.googleusercontent.com/nRMYBy0aOXloOzI94YzdzDUp-IJMarqvmfn0F8HeT8LE-gFocxDBn9ht_U6TXBymgIUwrPdpPODyAaCFw0cD5EjNw1wkZxpBXgIkdKwfVl6TIsibkadn6Du9cbh7q51w6HZx8QRvfl9KpgFZxa8fvQnHbZen9oAaPsn5h2tsmagZaPBiTwirGfifR_70CsXg9nYtdYUjK9JqMnLRDo7MZG-kJYcnmwNBBrGd8UVKQyVmsa_BnC6vyGkllfBJYlx8EY3yVcePv2G6EFmEERuYCKFMP8RBep1eqNKZove_CDeoyRwQeazsn9Azwvf9j6dP5uc-RLARiHc6Z_sU6I5wj1TGKb95cbGUzGUcOqzJE9P3RxYMh6Oq586m-xD6xUT5tM1tXICLGL6xTKd_S9urzTZMWIUm7-AoV-TmnJ4ZDQ0q5ktwOwQA7q51uB8mMg3bwj2bOLBU2I40kxFpeMGn3W1R97NVbV729bqjLvM30MiL9FpQclbW6stDei_QUbirSNYDXxkDYzx9cM1ZV8A7ob7e6mjFuthclAPOO3ceypVjsbMMHv4GXjCiZOSkqMOIxUMhlhCAA9KEBxbRt0c0mZ5JWpdV-YQ7KsYykmj_ix2PtAniXEm3=w1000-h230-noKlicka och förstora.

... nu till jul från en finsk vän. Vi känner varandra väl och han vet vad jag vurmar för. Vi arbetar med och har samma intresse för restaurering och kulturmiljövård. Så klart han valde frimärken med omsorg - olika typer av finska hölador. Bara kuvertet var värt mycket att få.

Jag inser att finska byggnadsvårdare har en något annan inriktning än svenska. Jag märker stor känsla för och kunskap om äldre byggteknik, om att bevara patina och byggnadsmaterial. Kanske har jag fel men jag bedömer finnarna som mer trogna originalet. Samtidigt är man suveräna som formgivare.

Jag tycker de här frimärkena med lador säger så mycket om Finland, om den finska "själen". Länge leve de finska ladorna!
.
.

5 kommentarer:

  1. Det ligger något i det du säger. Så har jag nog också uppfattat det när jag tänker efter...

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Yes, så är det. Akademikertänk Scylla. Nä, nu var jag ironisk - visst finns det några till som gillar bevarandet av uthus. Men stora antalet kan jag tro är universitets- och högskoleutbildade. Du märker vilka fördomar jag skaffat mig...
      Fördomar som blivit till sanning ju längre jag bott här uppe. Dessvärre.

      Radera

Tyck till om du vill...