23 februari 2017

Grejat 2016

Som alltid ska gräs bli hö som ska tas om hand även sommaren 2016. För första gången kommer den gamla höskrindan till användning efter att ha stått oanvänd sedan 70-talet. Ett genidrag från min sida ;-) Sommaren 2016 hade utmärkt torkväder så det gick fort och tid gavs till annat, bl a en resa inåt landet för att avnjuta kulturhistoriska begivenheter.

Sen tog vi tag i rökbastuns vägg och spikade spån på den.

2016 fixades sommarstugans räcke till med ny överliggare. Innan året var slut hade roslagsmahogny strukits på den i tre omgångar. Lätt som en plätt. Dessvärre kom ganska frodvuxet virke från kommunens bygghandel i bruk men det är lätt att byta igen när det ruttnat. Kanske kan det bli virke från egen skog då...

I augusti-september grävde Vattenfalls entreprenör ner luftledningar i området. Jag var med och gav anvisningar var den skulle förläggas. Med rätt utrustning gick det som en dans för entreprenören.

Vart elskåpet skulle sitta markerade jag på lagårdsväggen. Vattenfall ville sätta den på bostadshuset mot gamm`vägen till. Det tackade jag nej till. Inget trist plåtskåp i ög´nsyna när en kommer hem önskas. Nu sitter elskåpet där jag anvisade, nära den plats där det tidigare var placerat på en stolpe.

 
Tapetsering med vintagetapet. Lite meckigt men kul.

I oktober har vi då kommit till det som många tycker är det roligaste och viktigaste - ytskikten i bostadshuset - tak, väggar och golv. Och visst är det härligt att få till ett färdigt rum. Här finns inga tankar om att göra något vitmålat med Carpe diem på väggen och en Howardsoffa. Här finns andra tankar, andra inspirationskällor ;-)

December kom. Snöfri men halkig. Veckan före jul började vi flytta omkring möbler för att återskapa finrummet från 50-talet. Detta pågår på bilden och var verkligen fantastiskt kul! Jag gick på högvarv :-) Bland annat fick skrivbordet av masonite och trä som pappa tillverkat komma till sin rätt. Skrivskivan av fernissad masonite hämtades in från lagårdsvinden där den stått några decennier.

Möbleringen blev klar lagom till dan före dopparedan och jul- och nyårshelgen blev den härligaste på många år och åtskilliga brasor brann i öppna spisen. Just detta att befinna sig på ett och samma ställe hela långhelgen var rätta grejen, inget flackande mellan olika platser.

En resa till Umeå efter nyår förtog tillfälligtvis lite av trivseln. Vi behövde lite material och efteråt gick vi genom den nya shopping-gallerian Utopia för att är kolla läget men det är verkligen inte min grej. Den kommersiella tanken är att man ska känna sig speciell och utvald då man omges med glänsande mässing och glitter och därmed shoppa loss. Men enbart leda, tristess och övermättnad dök upp. Med flit undvek vi kommersens senaste högborg Avion med Ikea och åkte tillbaka till en brasa i lugn och ro.

En del kommande jobb diskuterades. Även i fortsättningen kommer arbetskläderna till användning och de är inte ofta så rentvättade som bilden visar. Arbetena är lågt ifrån färdiga men det har varit väldigt bra att göra denna genomgång av tidigare års arbeten, nedlagt arbete so far.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,  
.
.

7 kommentarer:

  1. En av mina favoritbloggar med samma tänk som jag själv har! Är döless på det vita, avskalade i inredningarna. Alla ska ha samma saker! Våga vara lite personlig istället! Jag vurmar gör byggnadsvård och gamla saker. Vi har renoverat ett hus från sekelskiftet . Folk trodde nog vi var tokiga som köpte det. Men servar inte sönderrenoverat som de flesta hus häromkring är. Kika gärna in på min blogg och kolla! //Lizelotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lizelotte! Att fler och fler blir intresserade av byggnadsvård kan jag märka. Det är helt i sin ordning. Kunskapen om våra äldre byggnader ökar, särskilt i vissa områden. Fortfarande står dock den moderna byggmaterialindustrin i motsättning till oss som gillar gamla hus, tyvärr.
      Byggnadsvård är inte yta.
      För mig är byggnadsvård inte enbart att tapetsera, måla och möblera för att få ett hem man trivs i.
      Byggnadsvård är kanske att välja något som inte är á la mode just nu men var det då huset byggdes.
      Att ta väl hand om husets stomme, som i realiteten aldrig syns, är byggnadsvård.
      Rekonstruktion kan vara byggnadsvård.
      Renovering och reparation är inte liktydigt med byggnadsvård.
      Restaurering är det som närmast liknar byggnadsvård enligt mig.

      Men jag uppskattar även modern arkitektur med ett självständigt uttryck, inte kopior av gamla.

      Kul att du gillar min blogg som inte så ofta visar vackra interiörer. God fortsättning på byggnadsvårdandet!

      Radera
  2. Helvita inredningar med ord på väggar, skåp och hyllor. Och shabby chic! Usch, jag "hurves"! Hurra för personliga hem med färg, form och känsla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här har ni en till som avskyr vita väggar, vita gardiner, vita möbler. Det är ju hemskt att det inte finns några färger alls!
      Ännu värre är väl Carpe diem - jag är allergisk mot detta ord!
      Fånga dagen - vilken dag? När en del dagar kan vara så hemska att man helst vill
      glömma dem.
      2017 är det något som är planerat redan nu?

      Hälsar Caroline Christensen

      Radera
    2. Härligt Caroline! Jag bejakar gärna negativt tänkande ibland - allt i vardagen är inte romantiskt, ljust, fräscht, glittrande, underbart och snällt. Positivt tänkande kan nog vara okej - men inte för jämnan. Det är en livslögn i så fall. Men det var inte detta färgval i hemmet handlar om, eller...
      Jo, en del har vi snackat om att göra. Men det vill jag inte beskriva så här offentligt. Berättar jag kanske det inte blir genomfört. Skriver jag som normalt inte är skrockfull ;-)

      Radera
    3. Nej, men ibland kan det bli lite för mycket av det goda! Dessutom verkar det som att alla ska ha lika färger, lika former och möblera och pynta lika. Till slut står allt detta en upp i halsen samtidigt som detta Carpe diem alltid ska sägas hurtigt!
      Bevare mig väl!
      Bra att vara lite skrockfull ibland ;-)
      Tycker Caroline Christensen

      Radera

Tyck till om du vill...