29 maj 2017

Visitkort

Från tiden då fotokonsten var relativt ung och då det därmed var ganska nymodigt och märkvärdigt att bli avporträtterad, finns en serie foton av morfar Manfred, född 1884. Visitkort, de här små fotona på styv kartong, var väldigt vanliga och gavs bort till släkt, vänner och bekanta. De var vanliga från 1870-talet och fram till slutet av 1910-talet. Av deras utformning kan man avläsa i vilken period de är tagna, man har även hjälp av fotoateljéns namn. Fast under den allra tidigaste perioden förekom inga tryckta ateljénamn.

Vet man när fotograferna var verksamma kan man ringa in årtal för fotot med hjälp av detta samt klädsel och ev. ateljérekvisita.

De här bilderna finns i systern Karins/Katarinas samlaralbum som hon fick på födelsedagen i oktober 1901. Jag fick äran att låna och scanna av albumet vilket var oerhört värdefullt. Tusen tack för det!

Data om fotoateljéerna:
  • Hilda Amanda Carlberg f. Andersson 30/5 1870, d. 20/8 1907. Inflyttad till N-ling 1895. Gift 22/2 1899.
  • Garfvés Fotografiateljé etablerades 1895, etabl. i Umeå 1904, innehavare var Richard Garfvé. Filialer på ett flertal orter.
  • Gottfrid & Hanna Bäckman. Hanna Bäckman föddes i Kalix 1875, död 1963. Kom till N-ling 1907.
Läs här om kvinnliga fotografer i Västerbotten
Med uppgifter om fotografen bör fotot vara taget mellan 1899 och 1907.

 
Porträttet bör vara taget efter 1904 och troligen före 1907.

 
De tre porträtten från Bäckmans ateljé är tagna efter 1907.


Man ser hur bondsonen experimenterar med frisyren och lägger sig så småningom till med mustasch eller "muntasch" som jag vill minnas att han sa. Han testar olika kravatter, övergår med åren från fluga till slips men stärkkragen finns där hela tiden. Att han har en "rova" i västfickan fäst med kedja i ett knapphål ser jag på andra fotografier. Modet var hårt styrt då som nu.

Det här var från en annan tid, ett annat liv, före selfiernas tidevarv... Emellanåt söker jag att förstå hur livet försiggick då. Ibland tycker jag mig förstå, ibland känns det väldigt väsensskilt.
.
.

2 kommentarer:

  1. En ovärderlig fotoskatt. Vad fint att kunna se tidens gång med morfars "hjälp".
    Ser på andra fotot att R. Garfvé bl.a. hade filial i Vindeln. Det är en vacker plats i Västerbotten där mina morföräldrar är begravda. Min mormor (född 1876) var från en liten by i närheten av Vindeln.
    Vindeln har en vacker kyrka som ligger högt alldeles ovanför Vindelälven och med den mest välskötta kyrkogård jag sett. När mina amerikanska släktingar var hit på besök blev de mycket imponerade av att varenda grusgång var perfekt krattad.
    Jag blir alltid rörd – och nostalgisk – när jag tänker på Vindeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Morfarserien" gillar jag.Tänk om alla kyrkogårdar skulle vara så välskötta som du säger att V:s är/var! Tror en del förändrats sedan kyrka och stat skildes åt år 2000.

      Radera

Tyck till om du vill...