18 augusti 2017

Ostajlat

Ett enplanshus från 2007 är till salu i kommunen.
Det är helt ostajlat inför försäljningen.
Inga möbler, inga accessoarer, alldeles befriat från homestyling.
Inga färska snittblommor, inga citroner på keramikfat, inga textilier, ingen eucalyptus.
MEN - i vardagsrummet där finns det något som får mig att haja till.
Till vänster om kaminen - en vedkorg/vedbärare av masonite.
En personlig touch.
Vi befinner oss i masoniteland.
Gott så.
*
*
Förmodligen anses den sakna allt av värde och får följa med på köpet.
Undrar hur många sådana vedkorgar som funnits och hur många som finns kvar i kommunen...


7 kommentarer:

  1. Ostajlat! Så uppfriskande! Det är faktiskt skrattretande med alla citroner på fat, badlakan på toastolar och plädar på soffor och sängar. I mina ögon är dagens stajlande bara larvigt.
    Hoppas vedkorgen får följa med huset och blir uppskattad av nästa ägare. Det är den värd.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt skönt att homestylare inte varit i farten. Kanske finns det en skillnad mellan stad och land? Men vore det jag som skulle sälja skulle jag behålla vedkorgen!!!

      Radera
    2. Det kanske säljaren gör. :)

      Radera
    3. Ja, kanske. Hoppas hen förstår vilket kulturhistoriskt värdefullt föremål det är!

      Radera
  2. Hej! Jag bor inte kvar i Kommunen. Men i min familjs Nordjämska sommarhus finns en nästan lika dan. Den har inte naturvuxet handtag utan en fyrkantig list. I sommar kom jag på att djupet är anpassat så att om vedens sticker utanför så är den för lång för kökspannan. Min bror sågade ner en björk i fjol och kapade med motorsågen utan att kolla inställningen på vedkapen som har samma mått som vedhämtaren. Pappa var mycket praktiskt lagd. Tyvärr dog han i förra hösten så jag kan ej fråga men jag förstår nu varför han höll på och lade ved i olika hörn i vedboden. Tant Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vedkorg av masonite i Jämtland - det var värst, tant Barbro! Så klart att vedkorgens tillverkare inte gjorde den på måfå utan tänkte till ordentligt (vilket bevisas genom din insikt).

      En sak är säker och det är att "di gamle" hade mycket förnuft och var mycket praktiskt lagda. Men ytterst lite av den sortens kunskap blev nertecknad eftersom kunskapskällorna inte var vana att formulera sig skriftligt. Höjning av hantverkarens status pågår dock.

      Radera
  3. Längre ved dvs. "bake´vee´n" var till tunnbrödsbaket och staplades för sig....
    Anna-Lena

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...