14 december 2017

Realist - javisst

Tänk positivt, var optimistisk... I flera år har vi hört guruer och livsstilskonsulter säga att det är vägen till ett lyckligare liv. Men stämmer det verkligen? Inte enligt en stor undersökning ledd av en (...) [israelisk psykolog], med 2 000 deltagare i åtta länder (USA, Brasilien, Kina, Tyskland, Ghana, Israel, Polen och Singapore) och från olika kultursfärer. Undersökningen visade att lycka inte kommer från att undvika smärta och ständigt vara positiv, utan att känna äkta känslor och ha meningsfulla upplevelser, även om det är negativa sådana.

Jag har inte varit källkritisk utan endast skrivit ner det jag läst tågtidningen Kupé (på intet sätt en vetenskaplig tidskrift) under en resa till huvudstaden. Men jag vill gärna tro att huvudtesen håller: lycklig blir man inte av att förtränga negativa händelser och tankar genom att tänka positivt, denna frälsning som blev populär på 1980-talet. Systematisk förträngning och nedtystande av alla tråkiga och hemska händelser är av ondo för individ, grupp och samhälle är jag övertygad om.

Realist - javisst!
.
.

2 kommentarer:

  1. Någon gång kommer det ikapp en. Man behöver nog bearbeta svåra saker, om man skall komma förbi och fram. Det är hälsosammare att bli arg än ledsen, och det är klokt att försöka uttrycka det man känner. Då blir magen och själen glad, och då orkar man hantera mera och bli en hel människa.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns att jag inte tyckte bättre om Anne på Grönkulla-böckerna än de om "Pollyanna" med vara-glad-leken. De sistnämnda tyckte jag var lite för snäll-hurtiga och KRYSTAT positiva.

      Och både du och jag vet att en tystnadskultur gynnar ingen. Må så gott!

      Radera

Tyck till om du vill...