Klicka på bilden så kan du läsa hela häftet.
Här är delar av avsnittet
" Att ta hänsyn till kulturhistoriska värden vid ombyggnad och underhåll
Breddning
Vägbredden är viktig att hålla nere för att behålla ett
intryck av äldre väg. Istället för breddning av en hel vägsträcka bör mötesplatser
övervägas som alternativ på vägar med liten trafik. En breddning av vägar
medför ofta att trafik och hastigheter ökar, den ökade trafiken och hastigheten
ställer krav på ytterligare ombyggnader. Detta faktum måste tas med i
beräkningen av ombyggnadens konsekvenser.
Om en breddning skall göras på gamla vägsträckor måste den
göras på ett anpassat sätt, dvs att ingreppen på sidorna inte får skada
omgivande miljö och objekt som är viktiga för den totala vägmiljön som stenmurar,
stora lövträd, byggnader i trånga lägen o sv. Breddningen får inte heller
medföra att vägkroppen höjs och vägområdet utanför körbanan utvidgas.
Dikning
Även vid dikning där "bara" grästorven tas bort i
bakslänten så kommer man närmare för varje gång t ex mot stenmurar. Erosionen startas på nytt
när gräset är borta. Alltså gräver sig vägen närmare och närmare och
underminerar till sist murar, häckar, träd, stolpar m m. I t ex åkermark kommer
man längre och längre ut när bakslänten måste grävas i vinkel mot den breddade
vägkroppens lutning i diket. Därmed blir också ingreppen större och större och
lämnar stora sår i landskapet efter en dikning.
Maskiner utför idag arbetet och de är desamma för ett litet
eller stort dike och det medför mer arbete att differentiera dikesgrävningarna.
Det är viktigt för vägmiljön att vi åter tittar på hur diken kan göras olika
omfattande under olika förhållanden längs en vägsträckning. Alternativ ny
teknik för dränering måste studeras och lyftas fram. De material som används
måste också väljas med omtanke. Svarta plaströr med lysande färger inuti
förvärrar ingreppen vid dikning om de används under infarter i bymiljöer och
småskaliga landskap. Bättre är då att använda plåtrör eller betongrör som har
lättare att smälta in i miljön.
"
OOOOOOOOO
Dikning är på gång längs gammvägen, Kustlandsvägen som är 5,5 meter bred. Kanske kommer kulturhistoriska värden att försvinna på grund av okunskap om vad som är värdefullt. Jag pratade med ordföranden i maj men frågan är om vi förstod varandra. Jag visade ovanstående bok och lämnade en kopia på avsnittet om dikning. Nu lägger jag ut den här på bloggen. Bor du intill en gammal väg, är du delägare i en sådan, har du stor nytta av boken om du är intresserad av att bevara kultur och historia för framtiden. Det lönar sig! Det är sådan här frågor om kulturvärden jag arbetar med.
Tack för tipset om den intressanta skriften. Den får en att reflektera och "se" vägarna på ett nytt sätt. "Vägmiljöer" kan var så vackra. När jag har tid åker jag alltid helst på småvägar genom byar och landskap.
SvaraRaderaHej igen! Råkade se att länken längst ner i ditt inlägg om väghistoria är knuten till en mycket dubiös hemsida som i alla fall inte jag skulle vilja bli förknippad med. Ville bara uppmärksamma dig på det.
SvaraRaderavänliga hälsningar
Johanna
Hej Johanna,
SvaraRaderavi är i alla fall några som gillar småvägar som passerar bebyggelse och landskap opåverkade av maskinepoken.
Tack för att du uppmärksammade mej på länken som nu är borttagen.