En roadtrip förde mig till Västergötland. Till bland annat Varnhem där det lilla museet "Kata Gård" invigdes i maj. Museibyggnaden är ett skydd över den framgrävda kyrkoruinen. Inga åthävor, inte speciellt intagande men med en stark form. Inuti inget spektakulärt, kyrkoruinen talar. Ruinen förklaras via en skärmutställning med text i två förklaringsnivåer. Den tilltalade mig som gillar att läsa och som hade god tid på mig, men är man där med barn finns det inte mycket som fångar barnens intresse. Rekonstruktionen av vikingakvinnan, samt artefakter från utgrävningen, fanns att se i Västergötlands museum i Skara.
Det är populärt med vikingar nu. Och silikonrekonstruktioner byggda på skelettfynd och DNA-tester. Jag är inte specialintresserad av vikingatiden men kommer jag i dess väg är jag öppen för nya forskningsresultat. Sen tonåren finns Jan Fridegårds "Trägudars land" och de två andra böckerna i trilogin om Holme i minnet. Det måtte ha varit en stark läsupplevelse.
This is Eymund the fisherman, our first Viking
to be recreated from an actual skeleton of a Viking found in Fishergate,
York.
Omkring 1993 mötte jag den första rekonstruerade silikonmannen. Det var fiskaren "Eymund" i York under en studieresa med förvaltare av statliga kulturmiljöer. I Jorvik Vikingcentre i York, England, satte man sig i en vagn och blev transporterad runt en slinga och fick info via högtalare. För min del lite väl mycket hallabaloo och marknadsanpassat, typ spöktåget, men säkert intresseväckande för många. Museet fanns under ett stort köpcenter/shoppingcenter och byggde på de arkeologiska utgrävningar som gjordes där inför grundläggningen av gallerian.
*
I april i år invigdes det privata museet Vikingaliv i Stockholm.Även där ska en rekonstruerad vikingmänniska finnas enligt uppgift.
*
Annars är väl Björkö/Birka i Mälaren en riktigt kända och intressanta vikingaplatsen in situ med arkeologiska utgrävningar som gett oss en bild av vikingatida liv. Där är det platsen som är det viktiga. En båtutflykt dit ger dessutom fina naturupplevelser. Svenska staten tar tillfället i akt med stort vikingaintresse och nyöppnar restaurangen Särimner på Birka.
.
.
Hej! Jag tog mig tid att besöka Katas "hus" den 18 Juni. Jag är fortfarande delägare av ett torp uppe på Bilingen där en granne för många år sedan påstod att. Detta var en av de få platser där de fattiga kunde se ner på de rika. Nu är det så igenväxt så vi kan inte se Varnhemskyrka. Grannen hade en idée om att de som hade röjt på sluttningaren var trälar som släpts fria på 1300-talet.Jag upfattade att Katas hus är ett sätt att locka in besökare till museet i Skara. Men det som fångade mig förrutom hur de byggt huset. Varför var det öppet under huset? Snö skulle driva in under vintern över ruinen. Det var uppgifterna om att det gick att se att det var de som arbeta hårt som var begravda längst bort från kyrkan. Det är fantastiskt vad det går att utläsa av benbitar som muskelfästen, artros och status på tänderna. Jag var in och pratade med guiden/ kassörskan och örtagårdsränsaren i Varnhemskyrka eftersom jag upptäckte att skultarna i klosterruinen var skamfilade och ett papper höll på att blåsa bort. Hon sa då att det var lovat nya enhetliga skyltar över hela området, men de var inte levererade fast det hade gått över en månad sedan invigningen. Det är märkligt att det är så oproffsigt samarbete mellan olika institutioner som kyrka, länsstyrelse och Skara museet. De missar säkert många entreavgifter!Hon och jag funderde sedan en stund över vikigatidens världsbild. Hur höll de kontakt? Det finns en annan kvinnograv i närheten som tyder på en slavisk kvinna med särskilda smycken och en vinthund! Båda måste vare en statussymbol som tyder på stor makt och inflytande. Min kommentar "det har troligen de främlingsfientliga invånarna i bl a Skaraborg ingen aning om. Hälsningar fr Tant Barbro
SvaraRaderaBillingen och Västergötland är ett vackert landskap, jag tycker mycket om det. Fornlämningar så in i vassen. Att ha ett torp där är verkligen inte fy skam!!!
RaderaKyrkoruinen i Varnhem var en gårdskyrka som tillhörde en rik släkt som kristnades. På 1100-talet ska gården och ägorna enligt annalerna ha donerats till cistercienserorden. Därför uppstod Varnhems kloster med nuvarande klosterkyrka där de ligger idag.
Att nya museet ligger ovanpå den gamla kyrkoruinen är delvis för att skydda densamma. Byggnaden står ouppvärmd och en rekonstruerad "Kata" skulle antagligen bli förstörd i längden där så hon finns på länsmuseet i Skara. Säkerligen även för att locka dit besökare - varför inte...
Byggnaden står på plintar som inte rör kyrkoruinen. Att det är öppet (med nät) undertill är för att luftning ska ske. Inomhusklimat skulle förstöra den 1000-åriga konstruktionen. Jag tycker det var rätt raffinerat på sitt sätt. Bäst behållen hade kyrkoruinen varit om den täckts med jord men då hade vi inte fått se den :-(
De sociala skillnaderna var stora i det vikingatida samhället. Kvinnorna blev begravda på norrsidan av kyrkan, männen i söder. De mest välbesuttna närmast kyrkan. Rangordningen var stark (även då).
Att vikingar var vittberesta vet vi. I Hagia Sofia i Miklagård (nuvarande Istanbul) finns runklotter som är intressant att se. Historiska kunskaper ger perspektiv på nutiden helt klart.
Tyvärr är det inte helt enkelt att få stora hierarkiska myndigheter/organisationer att samarbeta. Men det går. Det borde vara så mycket enklare att samarbeta i liten skala men så är det absolut inte alltid.