22 mars 2022

Bouppteckningar

 "Livet efter döden - bouppteckningar berättar" heter ett lunchwebinarium som Riksarkivet anordnade den 18 mars 2022. Det finns att lyssna på Youtube HÄR.

Det går att läsa ut en hel de intressant ur en bouppteckning. Hur man bodde, om inventarier var köpta eller hemgjorda, klädskick, levnadsomständigheter, man kan utläsa personens klasstillhörighet särskilt om man har vana att läsa bouppteckningar och därmed har många olika att jämföra med.
I mars 1894 dog min morfars farmor på sitt 75:e. Bouppteckningen efter henne lyder som följer:

 *

År 1894 den 19 Mars kallades undertecknade att förrätta bouppteckning efter Enkan Brita Katarina Forssberg i (Y), som afled den 25 nyssvekne Februari och efterlemnade som sterbhusdelegare ende sonen Hemmansegaren Johan Olof S i (Y) hvilken tillsades att uppgifva boet som det vid den aflidnas frånfälle befans, Hvarefter uppteckning och värdering företogs som följer.

Fastighet

Hemmanet 2 seland No 4 med Åbyggnad

 

4000

 

4000


 

 

Guld och Silfver

 

 

4 st Guldringar

5

 

1 st Silfver Förläggarslef

10

 

12 st do Matskedar

72

 

12 st do Theskedar

18

 

1 st do Strösked

5

 

1 st do Gräddkanna

7

117

 

 

 

Koppar och Blecksaker

 

 

1 st Koppar Kruka

5

 

1 st do Stäfva

2,50

 

1 st do Panna

4

 

2 st do do

6

 

1 st do Kokare

3,5

 

3 st do Kaffepannor

4,50

 

1 st Messing Mortel

1

 

4 st Bleckhemtare

2

 

6 st do Formar

1,50

 

3 st do Fat

1

 

1 st do Durkslag och Rifjern

0,75

31,75

Transport

 

4148,75


 

Möbler

 

 

1 st Sittsoffa

25

 

1 st Skänk

20

 

2 st Dragkistor 1/10 kr, 1/5 kr

15

 

2 st Dragsängar 1/5 kr,1 /4 kr

9

 

2 st   do

13

 

2 st Nattduksbord 1/3 kr, 1/ 2 kr

5

 

2 st Thebord

4

 

2 st   do små

1,50

 

2 st Fällbord

3

 

1 st   do

2

 

2 st Bord 1/2,25, 1/1 kr

3,25

 

1 st Divansbord

10

 

2 st Schänkar

14

 

1 st   do

4

 

1 st Mjölkskåp

8

 

1 st Klädskåp

8

 

1 st Kommod

2,50

 

2 st Stolar

5

 

6 st    do

12

 

6 st    do

9

 

1 st Klocka

10

 

1 st Thoalettspegel

5

 

2 st Speglar 1/ 2 kr, 1/1 kr

3

 

6 st Taflor 2/3 kr, 2/1,50, 2/25f

4,75

 

6 st Stolar

4,50

 

2 st Skrin 1 /2,50  1/75 öre

3,25

 

1 st   do

1,25

 

1 st Barometer

4

209

 

 

 

Kvinsgångkläder

 

 

1 st Skinnfordrat Päls

10

 

1 st    do  Kappa

4

 

1 st Kappa

5

 

Transport

19

4357,75


 

 

 

 

2 st Svarta Klädningar 1/3 kr, 1/50 öre

3,50

 

1 st Klädning

4

 

5 st   do

12,50

 

6 st Undertjolar

9

 

7 st    do vita

3,50

 

2 st Schalar

8

59,50

 

 

 

Sängkläder

 

 

2 st Dunbolster 1/10 kr  1/8 kr

18

 

2 st Dunkuddar större

7

 

5 st    do små

7,50

 

2 st    do  do

2

 

1 st Fäll

12

 

2 st Täcken

10

 

3 st    do

9

 

2 st    do

2,50

 

1 st    do vit

2

 

1 st    do

2,25

 

1 st    do

1

 

1 st Sängomhänge

1

 

1 st Madrass

2

 

3 st    do

3

79,25

 

 

 

Duktyger och Linne

 

 

1 st Bordduk

3

 

21 st Servietter

8,40

 

12 st Handdukar

1,80

 

20 st Xxxxöfverdrag

5

 

14 st Lakan

7

25,20

 

 

 

Glas och Porslin

 

 

2 st Soppskålar 1/1,25, 1/75 f

2

 

1 st Ostkupa

1,25

 

1 st Äggkorg

1

 

4 st Äggkoppar

0,60

 

3 dussin Tallrikar

7,50

 

Transport

12,35

4521,70


 

 

 

 

1 dussin Assietter

1,50

 

6 st Spillkummar

1,80

 

1 st Karrotter

2

 

1 st Kaffekanna

0,40

 

2 st Handkannor 1/50 f, 1/40 f

0,90

 

5 st Glasassietter

0,50

 

2 st Stekfat

1

 

1 st Bricka

0,60

 

20 par Thekoppar

8

 

1 st Karafin

0,50

 

1 st Wattpumpa

1

 

16 st Driksglas

1,60

 

18 st Supglas

1,80

 

3 st Syltskålar

3

 

3 st Sockerskålar

0,75

 

4 st Blomvaser

1

 

3 st    do

1,50

 

8 st Stekfat

2,40

42,60

 

 

 

Nickel och Messing

 

 

4 st Ljusstakar

5

 

2 st    do

1,50

 

3 st    do

0,75

 

1 st Kaffekanna

5

 

1 st Sockerskål

1,50

 

1 st Thebricka

1,50

 

1 st Klockställ

0,50

 

2 st Hänglampor 1/10 kr, 1/5 kr

15

30,75

 

 

 

Kreatur

 

 

3 st Kokreatur

120

 

1 st Kviga

20

 

4 st Får 1 st Lamm

20,50

 

2 st Getter

10

 

5 st Höns

2,50

173

Transport

 

4768,05


 

Diverse

 

 

1 par Väfstolar

3

 

1 st Mangel

4

 

1 st Refträ

1

 

2 st Såar

2,25

 

1 st Wattbalja

1

 

2 st Byttor

0,75

 

1 st Bunke

0,50

 

3 st Stöptråg

1

 

1 st Bakubord med behör

2

 

1 st Nattstol och bord

1,50

 

1 st Bandstol och korg

0,50

 

1 st Skottkärra

2

 

Diverse tunnor

1,50

 

1 st Sikt

0,50

 

7 st Säckar

1,50

 

22 par Bordknifvar

5,50

 

2 st Slipstenar

10

 

1 st Assuransspruta

5

 

1 st Wattenvärmare

20

 

½ i ett tröskvärk

20

 

8 Hektol. Korn

40

 

15 st Golfmattor

7,50

 

2 st Thebrickor 1/1,50, 1/1 kr

2,50

 

3 st Spisgrytor 1/1,150,  1/1,25,  1/1 Kr

3,75

 

2 st Grytor 1/1,25,  1/75 f

2

 

1 st Stekpanna

0,50

 

1 st Plättpanna

0,60

 

3 st Pannlock

0,75

 

 2 st Små skopor

1

 

1 st Fiskslef

0,30

 

1 st Toalettpåse med behör

1

 

1 st Wäska

0,75

144,15

Transport

 

4912,20


 

Aktier och Fordringar

 

 

5 Aktier i Lögdeå Handels Aktiebolag

75

 

3 Aktier i Ångbåtsbolaget Botnia

30

 

1 Aktie i Ångfartygs Aktiebolaget Norrland

75

 

Fordran af Härnösands Enskilda Bank

2120

 

Fordran af Fredrik Lundberg L-åfors

1000

 

Fordran af J. P. Jonsson (Y)

200

 

Kontant

100

3600

Fordringar som anses för osäker                                               4431,33

 

 

Inventarium Kronor

 

8512,20

Afkastning

 

 

Begrafningskostnader

 

200

Behållning Kronor

 

8312,20

 

 

 

 

 

 

Att detta bo med tillgångar och skulder är af mig uppgifvit så vitt mig är bekant, som det vid den aflidnes frånfälle befanns, betygar under edsförpliktelse.

År och dag som förr

J.O.S

 

Såsom boupptecknings och värderingsmän

A.    Wiklund      J. H. Erikson

 

No 11. År 1894, å Nordmalings lagtima Hösteting blef denna bouppteckning inregistrerad, betygar

På Härads Rättens vägnar

Efter förordnande

G. Öhrling

 

§1. År 1899 den 20 Februari å Nordmalings lagtima Vinterting meddelades Johan Olof S lagfart å 2 seland No 4 (Y) betygar

På Häradsrättens vägnar

Xxx (svårtydd namnteckning)

 

Här är "bönninga"  ("langkakesen" = långkatekesen) där Brita Katarina (Karin) bodde vid sitt frånfälle.

På 1930-talet revs den gamla ärevördiga gården för alltid och ersattes av ovanstående. Undrar vad som har hänt med alla inventarier? Vilka finns kvar i sinnevärlden? Några känner jag till och några lär finnas i min ägo. Jag skulle ge mycket för att kunna gå tillbaka och se exakt hur "bönninga" var inredd och hur livet levdes där före Karins bortgång 1894. 

På alla porträtt jag sett av Karin/Katarina har hon en väldigt sträng uppsyn. Det kan bero på att det var en allvarligt sak att låta sig avfotograferas, att skratta och visa tänderna hörde inte till etiketten och var även svårt eftersom exponeringstiden var lång och man måste sitta stilla för att inte bli suddig. Men ett litet leende ändå...

20 mars 2022

Om bildning

"Har vi blivit obildade? Folkbildning är inte längre en svensk paradgren, istället är kunskap och specialiserad utbildning politikens prioritet. Men vad händer med ett samhälle som överger tanken om bildning, som i en klassisk definition är det som ska hjälpa en människa att bli fri? Sverker Sörlin menar i den nya boken ”Till bildningens försvar” att någonting väsentligt gått förlorat i vår förståelse och måste återtas – och det är bråttom."
 

Klicka på länken och lyssna på ett intressant samtal.
om skillnaden mellan kunskap, utbildning och bildning.

Så här presenteras boken Till bildningens försvar : den svåra konsten att veta tillsammans

Bildning har varit ett centralt begrepp för det moderna framstegets tidevarv en väg för den enskilda människan att lära och växa alltsedan 1700- talets upplysning. Den gör att vi kan överskrida de begränsningar som ryms i nation, kön, religion, etniskt ursprung eller andra identiteter. Bildning har blivit än mer viktig, i en tid när mörka skuggor drar över världen. När sanningen privatiseras och allt fler stängs inne i åsiktsburar. Vi har mer kunskap än någonsin men vi vet allt mindre tillsammans.

Boken har därför ett nästan provocerande angeläget ärende: Det behövs en uppdaterad förståelse, en bildning om det som angår oss alla och som gör oss friare och samhällen säkrare.

Jag lånade boken på närmsta bibliotek. Det är en angelägen bok i nutiden när New Public Management (NPM) och individualism blivit viktigare än bildning i vårt samhälle. Som väl är börjar röster i samhället tala om bildning som gemenskap och tillsammanshet. Sörlin är en av de rösterna.

19 mars 2022

Långskyltar i jugend

 Hur glad är jag inte över de här fyra långskyltarna till två dörrar i huset !!!

Sedan ett decennium tillbaka har jag letat efter sådana här förnicklade jugendbeslag till ett par dörrar sedan jag insett att den här typen har funnits här. Letande har varit lågintensivt men har dock pågått. Sökningarna har främst försiggått på auktionssajter på nätet och på begagnatmarknaden - och till sist, efter 10 år, gav det napp. Förrförra veckan blev de här snyggingarna mina.  Det är detaljerna som gör det.

Naturligtvis har jag även letar hos Eskilstuna Kulturbeslag men den här typen nytillverkas inte av dem. På företagets hemsida läser jag att "Förnickling kom i bruk under 1890-talet och blev snabbt populär, eftersom den inte (likt mässing) behöver putsas, för att hållas blank." 

Äntligen 😊

15 mars 2022

Fårad mark

Den 9:e mars lyssnade jag till ett webbinarium anordnat av Sveriges Hembygdsförbund. Där berättade Niklas ­Cserhalmi berätta hur man kan tolka landskapet med hjälp av äldre kartor. Kristofer Jupiter, forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet, talade om hur man gör kartöverlägg.

Niklas ­Cserhalmi är författare till boken Fårad mark som jag använder sedan inköpet 2002. Webinariet spelades in och kan ses på Youtube:: http://youtu.be/vbG1C3Q5LSs

Boken beskriver bland annat hur man gör för att tolka tidigare generationers markanvändning, sådant där som intresserar mig. Passar på att nämna att där kan markberedning i samband med kalhyggen, av det som nu är skogsmark, vara helt förödande för förståelsen och tolkningen av ett landskap. Det gäller att förstå detta, och bry sig, inte bara lyssna till skogsbolagens i sammanhanget begränsade kunskaper som endast ser till sin egen ekonomi. Egen analys, insikt och undersökningar samt vetgirighet behövs om man bryr sig. Mod kan ibland också krävas.

Annars försvinner kulturhistorien alltför lätt på ett väldigt ociviliserat sätt.

En hemfäbod som finns i byns gemensamma ägo hade odling för både åker och vall, för människoföda (säd) och djurfoder (hö). För den vetgirige kan boken Fårad mark och webbinariet rekommenderas när det gäller hur man tolkar ett landskap.

13 mars 2022

Vad kan man begära av människor?

Kan man begära mer av en tonåring än av ett litet barn? Det kan man.
 
Kan man begära mer av en välutbildad människa än av en grundskole- / folkskoleutbildad person?
Nej, det kan man inte när det gäller moraliska och etiska spörsmål. Där har varje vuxen individ inom samma kulturella bakgrund likartade insikter och förstånd om vad som är rätt och fel, vad som skadar en medmänniska eller inte. Där betyder utbildning inget. Etik- och moralregler känner alla friska människor till lika väl.

Kan jag begära att en vuxen människa ska inse, vilja undersöka, ha förmågan att analysera, välja att ta reda på vad som gäller i en specifik situation? Ska jag ta för givet att kunskapsnivån är lika för alla i samma åldersgrupp? Naturligtvis inte. 
 
Jag begär mer insikt av en vuxen människa än av ett barn. Jag har högre kunskapskrav på en vuxen. Om det gäller akademiska kunskaper begär jag generellt mer insikt i sakfrågor som den utbildade har kompetens i än av någon med mindre erfarenhet och lägre utbildning. Är mina krav för höga? Sitter jag på "höga hästar"? Det finns nog de som anser det. På flera håll är det förbjudet att påskina att klassamhället existerar.

Det hävdas att individer med högre utbildning har lättare att lösa problem, har god läsförståelse, har analysförmåga, kan ta itu med okända problem genom att ha kunskap om var svaren kan sökas. Kanske kan man säga: är mer vetgirig  - eller borde vara det.
 
Att ha drivkraft, att ha förmåga att analyserande sätta in sig själv i ett samhällsperspektiv, kan vara samhällsomstörtande, ja farligt för makten. Det är så långt från hustavlans idé man kan komma. Det gäller inom nationer likaväl som inom en liten social sammanslutning som en by är.

Efterfrågan på kunskap minskar när alla är sig själva nog, och även anser sig veta och vara kompetenta. När kunskapen utarmas ökar efterfrågan på enkla lösningar och våldsamma åtgärder.

Att en välutbildad människa ska stå på de svagares sida är det ingen forskning eller realitet som bekräftar, lika ofta drar en välutbildad nytta och fördel av att utnyttja andra, inte berätta vad hen känner till, inte informera, och på så sätt föra andra bakom ljuset för egen vinnings skull. Personligen tycker jag att det är obehagligt att inse, men det är långt ifrån ovanligt. Inte heller i min lilla by.
 
 
Jag minns min uppväxt i en familj utan akademiska meriter, där analytiska diskussioner vid middagsbordet inte förekom, det var vardagliga och reella spörsmål som avhandlades, vi barn trimmades inte till att nå hög insiktsnivå i filosofiska frågor eller till att erhålla bildning, vi hade inte pressen på oss att se till att "få det bättre, nå högre i samhällshierarkin" än våra föräldrar. Kanske var det därför barndomen upplevdes som lycklig. Vi gick inte heller i lekskola, dagis eller fritids eftersom det inte fanns på den tiden och vi behövde därför inte konkurrera med jämnåriga i tidig ålder. Därför påstås 50-talisterna vara tillbakadragna, tystlåtna, vaga i konturerna. En blek och "snäll" generation. Det är verkligen inte alltid jag känner mig sådan. Med just de epiteten har bondbefolkningen karaktäriserats i industrialismens slutskede. 50-talisterna är den allra sista bondegenerationen.

Bildningsfrågan är viktig för mej då jag ser hur okunnighet utnyttjas i det lilla sammanhang jag vistas i emellanåt. Det är ytterst sorgligt och mest arg, förbannad och ledsen blir jag då människor med minst treårig eftergymnasial utbildning utnyttjar situationen till sin egen fördel och faktiskt underkuvar sina medmänniskor (utan att dessa inser det).

 
Tänk om en del av de "bygdemedel" som delas ut från vindkraftsindustin i byn användes till kompetenshöjning om hur föreningar ska skötas demokratiskt, om filosofiska tankegångar genom tiderna och annat intellektuellt tankearbete. Inte enbart till nya älgpass, utökade älgslakthus, jaktkojor, nya köksmaskiner, golv och el i bygdegårdar, nya trummor och grusning av vägar mm mm... Att använda ekonomiska medel för att höja kunskapsnivån inom områden som gynnar demokratin i byn. Det är att ta ansvar tillsammans och stärka grundläggande mänskliga värden.

8 mars 2022

Fogelstadgruppen - internationella kvinnodagen

Den 25 maj 2019 nyinvigdes en utställning om Fogelstadgruppen och Kvinnliga medborgarskolan. Utställningen finns i det gamla mejeriet vid godset Fogelstad i Julita utanför Katrineholm. Invigningstalade gjorde Birgitta Dahl och det skedde 100 år + 1 dag efter att beslutet om kvinnlig rösträtt antogs av Sveriges riksdag. Här är några foton jag tog under invigningen:

Fem kvinnor valdes in till 1922 års riksdag, bland dem Kerstin Hesselgren och Elisabeth Tamm. Båda tillhörde det Frisinnade partiet. På våren 1922, efter någon månads riksdagserfarenhet träffades de båda tillsammans med läkaren Ada Nilsson, pedagogen Honorine Hermelin och journalisten och författaren Elin Wägner på Fogelstad. "Om det skall märkas att kvinnorna kommit in i samhällslivet, måste de bli många och kunniga", sa Elisabeth Tamm som bjudit in dessa fyra kvinnor. Så föddes tanken på att starta en kvinnlig medborgarskola på Fogelstad, Elisabeth Tamms gods i Julita. Text härifrån

Birgitta Dahl, som bland annat arbetat för kvinnans rättigheter, höll invigningstal i den nyöppnade permanentutställningen.

Kvinnliga medborgarskolan höll treveckorskurser för kvinnor ur olika samhällsklasser. I undervisningen ingick rollspel i den påhittade kommunen "Komtemåtta" allt för att lära ut mötes- och argumentationsteknik till kvinnorna. Det skulle behövas än idag. Skolans rektor var Honorine Hermelin (1886 - 1977).

Här syns kvinnor i rollspel vid Kvinnliga Medborgarskolan. Roligt tror jag att de hade. Skolan var verksam 1925-1954. Några av de mer namnkunniga deltagarana genom åren var Moa Martinsson och Siri Derkert. Den senare har förevigat Fogelstadgruppen på Östermalmstorgs tunnelbaneperrong.

1921 valdes de första kvinnorna in i riksdagen. Först hundra år senare, 2021, valdes Sveriges första kvinnliga statsminister fram. Och än finns mer att göra för jämställdheten, kanske främst på små orter - därför behövs Internationella kvinnodagen den 8 mars.

Läsvärt om Fogelstadgruppen är Kvinnor på gränsen till genombrott av Ulrika Knutson, utgiven 2004.