Nu kommer en mindre trevlig, ja riktigt otrevlig berättelse ur verkliga byalivet.
År 2006 slutavverkades en yta på byns gemensamma skogsmark. Frågan hade inte tagits upp på någon stämma, alltså hade delägarna i delägarförvaltningen hade inte kunnat säga sin mening. Till saken hör att om egendom är delägarförvaltad (ingen förening har bildats genom lantmäteriets försorg) måste alla vara överens för att en åtgärd ska kunna genomföras. Här var det byåldermannen, tillika polis, som var kontaktman till skogsbolaget och som meddelade dessa beslutet att kalhugga, trakthugga.
Här på fäbodallmänningen låg Hörnstens jalen. Det var förre byåldermannen R. Lindgren som ledde studiecirkeln "Kulturmiljövård i skogen" där flera platser märktes ut med skyltar. Heder! Min pappa var en av de äldre byborna som träffades i studiecirkeln. Efterföljande byålderman är ljusår från föregångarens ansvarstagande då det gäller byns bästa.
2007 bildades en samfällighetsförening genom lantmäteriförrättning som protest mot rådande ordning. Jodå. Dessvärre valdes den tidigare byåldermannen till ordförande eftersom La Famiglia ville fortsätta ha honom som högerhand. Så blir det stämma 2008.
●●●
Motion till styrelsen för samfällighetsföreningen
27 mars 2008
"År 2006 slutavverkades en yta på ca 0,6 ha på byns
fäbodallmänning. Något beslut om påföljande åtgärder togs aldrig upp på
byastämman 2007. Därför föreslår vi
följande åtgärd.
Fäbodarna är ett fornminne med Riksantikvarieämbetets nummer
Nordmaling 229:1. Vi i samfällighetsföreningen förvaltar detta. Hela
fäbodallmänningens mark ingår inte i fornminnet men vi önskar och hoppas att
föreningsmedlemmarna är medvetna om vårt innehav av kulturarv och därför är
beredda att förvalta marken med detta för ögonen. Hur länge platsen varit
använd för fäbodändamål vet kanske ingen, men vid laga skiftet 1869 var platsen
väl etablerad.
Ett samhälles sätt att ta hand om sina döda visar vilken
civilisationsgrad det uppnått, sägs det. En parallell till detta, men på lokal
nivå, skulle bli som följer: människors sätt att vårda sin kulturhistoria visar
på deras stolthet, självkännedom och respekt för dåtid och samtid.
Därför motionerar vi om att den markyta som avverkats inte
ska markberedas genom plöjning. Vid markberedning förstörs eventuella
kulturlämningar som finns. Etablerade stigar försvinner. Marken blir
svårforcerad både för vandrare och småskaliga terrängmaskiner.
Den avverkade ytan på fäbodallmänningen vetter mot två vägar
och är väldigt mycket synlig från dessa. Att markbereda genom t.ex. plöjning
skulle dessutom innebära att fäbodarnas besökare under många år framöver
skulle mötas av denna syn som inte är direkt passande inför mötet med fäbodarna,
som åtminstone tidigare vårdats som viktig för byns historia. En plats som kan
ge en inblick i hur livet levdes förr.
Den avverkade skogsarealen är inte ohanterligt stor. Vi
menar att samfällighetsföreningen inte vinner många kronor på att markbereda.
Arbetet med markberedning kostar i sig en hel del pengar. Ytan kräver 2000 –
2500 plantor och vi föreslår således plantering utan markberedning. Kanske kan vi till och med bli några frivilliga bybor som
åtar oss att utföra planteringen tillsammans.
Vi tycker att vi i samfällighetsföreningen bör vara rädda
om den lilla mängd kulturhistoria vi har kvar. Ingen annan sköter detta åt oss
– det är helt och hållet upp till oss att ansvara och förvalta vår gemensamma
egendom och historiska bakgrund. Det är lätt att förstöra och det går aldrig
att få tillbaka det som försvunnit.
"
Ingen utanför styrelsen hade läst motionen eftersom styrelsen genast skaffade sig den ojusta vanan att göra ett sammandrag på maximalt två meningar av inkomna motioner och
aldrig bifoga motionen i sin helhet till kallelse och dagordning. En uppförandekod som aldrig skulle tillåtas i den samfällighetsförening i mellansverige där jag också är medlem
. Min bit av norrland ligger enormt lååååååååångt efter i utveckling för medlemsdemokrati. Här finns en liten enklav 1800-tal kvar... eller är det medeltida mörker?
Stämman beslutade med majoritet att den avverkade ytan
inte skulle markberedas. Efter stämman såg det ut så här. Bilderna är från dagen efter stämman.
0,6 ha skog såldes till Norra skogsägarna vars entreprenör utförde avverkning och två år senare markplöjning. Det blev cirka 40 000 kronor till bysamfällighetens virkeskonto före markberedningen.
Knyta händerna i byxfickorna är vanligt att man gör här, folk i byn måste vara oerhört frustrerade då det är så här det praktiskt taget alltid går till numera - som medlemmar har vi inget att säga till om. Rädsla är inte heller ovanlig. Styrelseordföranden och La Famiglia har beslutat allt i förväg. Oavsett vad övriga styrelsen känner till är
hela styrelsen är ansvarig för det som görs och de beslut som fattas. Revisorerna godkänner det som sker. I valberedningen sitter fru Famiglia och bestämmer vilka som ska väljas in i styrelsen. You know. Sonen utvaldes av sin mor att sitta i styrelsen år 2008. Yeah! Vem vågar ifrågasätta?
Här är svaret från ordföranden, låt oss kalla honom Exson, till Emanuel och Andreas som formulerade ett brev där de ifrågasatte markberedningen som skett. De två, samt tolv till, hade aviserat att de var intresserade av att plantera för hand. Idén att plantera tillsammans var även deras.
Så här fortsätter det. Självfallet skulle styrelsen ha sett till att ingen åtgärd gjordes innan stämman beslutat vad som skulle göras. Motionen kom in i mars, stämman hölls i maj. Nu såg man verkligen till att markbereda på kvällen samtidigt som stämman pågick.
Alla tiger. Envälde råder. Polisen är bara en i ledet, La Famiglia är hjärnorna bakom. Rädsla präglar de som förstår läget. Vissa fattar inte vad som pågår. Andra tror att det ska gå till så här i en förening. Okunnighet ger otydlighet. Och rädsla. Tilltron till varandra är låg. Det behöver man inte vara organisationskonsult för att fatta och förstå. La Famiglia behåller greppet över alla pga
splittring som uppstår genom okunskap hos övriga bybor och selektiv information vilket skapar otydligheter. (Detta är ett intressant fenomen som kanske kan utvecklas vidare.)
I en bygd där oenighet råder behövs stadga i form av stadgar och rättesnören att hålla sig till - och följa. Här finns ovilja till detta från makthavarna och här finns ett avgrundsdjup av okunnighet bland medlemmarna. Parat med rädsla. Jag som trodde att upplysningstiden var på 1700-talet, den tid vars
viktigaste idé var tron på människans förnuft. "Alla människor är kapabla att tänka själva", menade man. Därför ska man inte okritiskt tro på sådant som makthavare, småpåvar och andra auktoriteter hävdar. En annan viktig tanke under upplysningen var att samhället utvecklades bäst av jämlika människor i samverkan. Hit till byn har upplysningstiden inte nått än. Det är mycket möjligt att den aldrig gör det då ingen ung människa tillåts skolas in i detta tänk.
Visst verkar det demokratiskt och trivsamt?
I bildens mitt ovan, nära skogsbrynet syns anslagstavlan som berättar om fäbodarnas historia. Den står vid avfarten från skogsbilvägen mot
fäbodplatsen. För att komma dit måste man passera längs hygget längs två sidor.
Skogsbolaget Norra skogsägarna var köpare och använde sina av sina entreprenörer för avverkning och markberedning.
Ordföranden, nämnde ordet "granbarkborre" så där tre gånger i varje mening som ett mantra för att förmå oss medlemmar att rösta för markberedning. Han och La Famiglia visste ju vad som pågick samtidigt som vi röstade.
Det är inte maskinen i sig utan människorna bakom beslutet att köra över medlemmarna som är ociviliserade barbarer. Det gäller för
makten att kväsa självständigt tänkande eller oliktänkande, att sätta alla på plats! LYD! PLATS! Och minns - marknaden och ekonomismen saknar allt intresse och förståelse för kultur och historia. Sådan är vår verklighet här i byn vare sig vi är femtiotalister, trettiotalister eller åttiotalister. Barbarism.
.Vera Jonzon, Rolf Jonzon, Anders Jonsson, Tomas Erixon
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om kalhygge, markberedning, kulturmiljö i skogen, ordförande, marknad, ekonomism, kulturbefriat, historielöshet, maktutövning