"Jag kör längs de smala grusvägarna genom det som var min barndoms landskap. De små röda stugorna, de ofta minimala åkrarna och hagarna med sin stenighet, vägarna som är krokigare än någon annanstans, gärdesgårdarna. Jag unnar mig den här vägen som ett nöje, vad annat kan jag göra, även om den i ärlighetens namn är en lång omväg, men vad är inte det? Jag far som den som ätit av kunskapens frukt och ser på det förlorade med den ohjälpliga saknadens ögon. Det gångna finns inte, strängt taget inte heller det nuvarande. Det jag ser är något tredje, något som finns i mig just här, bara här."
Per Helge ur Grönskans rådslag 1994.
Jag tittar in på grannbyns hemsida, stommen uppbyggd av en ung man, sidan är ett rudiment fortfarande. På bildsidan har han valt att lägga det övre av de här fotona.
Jag förundras över bildvalet. Vad vill killen visa? Skönhet? Dagsläget? Framtiden ligger framför oss med Botniabanan? En järnvägsbro syns. Utveckling? Förändring? Stolthet över hembygden? Blir detta hans och jämnårigas minne av sitt barndoms landskap...
Här har staten med Banverket inte gjort något för att återskapa växtlighet på krossbranterna på samma sätt som Vägverket gjorde då E4 drogs ny genom Höga Kusten. Där fick bönder i omedelbar närhet betalt för att odla fram frön från lokala växter som sedan såddes på vägens jordklädda slänter. jag tycker det verkligen känns som vi bor i en riktigt obetydlig avkrok av världen.
Det nedre fotot tog jag under en bilfärd längs den nya vägen som går parallellt med järnvägen. Det är samma vy men vidare och från högre höjd. Matarväg, järnväg och E4 går parallellt. Stort impedimentområde. Det är hur som helst bra att en järnvägskorridor inte skär genom någon annan del av landskapet utan koncentreras till tidigare impedimentmark längs Europavägen.
Då jag var liten kallades vattendraget på bilden ovan, som var mycket bredare på den tiden, för "
kanal´n" och där låg de små träbåtarna förtöjda och så småningom även plastbåtar med utombordsmotorer. Båtarna användes till att ta sig ut på fjärden, havet, för att fiska. Här utanför ligger norra Kvarken. Efter 1962 då E4 byggdes för att ersätta Riks13 som går genom byarna några hundra meter in i landet, började man så småningom flytta båtarna längre ut mot havet. Båtmotorerna var lättstulna då de syntes från vägen. Jag minns grannen, farbror Kalle, som ofta åkte ut för att husbehovsfiska. Så annorlunda landskapet blivit. Då gräs, grönt, fiskar, båtar. Jo, ganska vackert faktiskt... Jag och kusinerna cyklade ibland dit för att meta abborrar. Undrar om fiskar tar sig upp där nu och in i bäcken?
Ännu ett tidsperspektiv finns i landskapet. Långt där borta i bilden mellan järnväg och E4, ligger stengrunden efter ett torp kvar, Lindmarks torpe´. Där bodde min farmors ungdomskamrat Frida. Då. De unga flickorna brukade ro över fjärden till varandra. Vattnet band samman. Då.
"Kanal´n" är det som också kallats
Finndiket har jag senare förstått då jag läst hembygdshistorien. Den grävda kanal som grannbyn inte ville låta oss gräva genom deras markområde då vår största sjö skulle dikas ut för att få mer åkermark. Rättsprocessen böljade fram och tillbaka. Först då E4 byggdes 1962 övertog staten ansvaret för bron över den utdikade bäcken. En kanal grävdes alltså men "dike" ser idag ut att vara en lämpligare benämning än kanal. Och nej, ingen bild på kanal´n har jag från förr...
Även bergsprängning väntar oss. Uppe vid
byns enda sjö, som vi hemmansägare gemensamt äger och förvaltar, planerar nu en av byns fastighetsägare en bergtäkt. 1 000 000 ton berg ska sprängas bort för att säljas och användas till vägarna uppe på den orörda myren. Ingen säger något. Bymentaliteten gör att man håller tysttystaretystast.
Läs även andra bloggares åsikter om utdikning, Botniabanan, landskap, prägling