Vårt äldre byggnadsbestånd står inför omställningar. Kungl. Konsthögskolan i Stockholm erbjuder vidareutbildningskurser på avancerad nivå i Restaureringskonst år 2023 :
RESTAURERINGSKONST
EKLEKTICISM VID SEKELSKIFTET 1900
Arkitekturen och den byggda
miljön utgör en del av ett fysiskt arv som tidigare generationer lämnat
efter sig. Restaureringskonst innebär att utifrån en arkitektonisk och
konstnärlig praktik synliggöra, beskriva och utveckla kulturarvet så att
detta kan bestå och stärkas över tid. I kursen fördjupar vi oss i hur
och på vilka sätt kulturhistoriska värden kan lyftas in i framtiden och
hur vårt byggnadsarv kan bidra till att möjliggöra ett långsiktigt
hållbart samhällsbygge. Genom att kritiskt granska olika bevarandefrågor
utvecklar vi tillsammans restaureringskonstens kunskapsfält och stärker
disciplinens relevans. Under läsåret studerar vi eklekticism vid förra
sekelskiftet och undersöker vilka utmaningar detta relativt stora
byggnadsbestånd står inför idag.
OMBYGGNADSKULTUR
ARKITEKTUR I OMPRÖVNINGENS TID
Årets fokus för
Ombyggnadskultur är postmodernismen. Byggnadsbeståndet från denna
tidsperiod är mycket omfattande och står idag inför stora utmaningar.
Det korta avståndet i tid gör det svårt att värdera de kvaliteter som
finns inneboende i dessa miljöer. Kursen Ombyggnadskultur sätter fokus
på postmodernismens byggnadsbestånd för att pröva och skapa förståelse
för tidsepoken och dess utvecklingspotential inför framtiden.
RESTAURERINGSKONST
FÖRDJUPNINGSKURS
Du som tidigare har läst
restaureringskonst får nu möjligheten att bidra med din kunskap och
fördjupa den i en studie av restaureringsfältets metodik. I kursen
ställer vi oss frågan och diskuterar: Får behovet av omställning till
ett mer hållbart samhällsbyggande konsekvenser för restaureringskonsten
eller kan restaureringskonstens metoder rent av vara en katalysator för
nya synsätt i samhällsdiskussionen?
Som arkitekt blir man aldrig färdig med sin kunskap. Postmodernismen var i sin höjdpunkt det decennium jag tog examen. Att förstå den riktningens både stil och teori helt och fullt under samtiden var inte helt lätt trots tidskrifter, diskussioner, studieresor och utövad arkitektpraktik på ett väletablerat arkitektkontor.
Visst vore det intressant att gå kursen i Ombyggnadskultur just därför. Med den smala tidskriften Magasin Tessin - Tidskrift för arkitektur, estetik och miljökritik, som jag prenumererade på, som bredvidläsning. Något som jag menar var av godo med postmodernismen var att antikens byggnadselement blev högaktuella igen. Ytlighet och defragmentering av tillvaron innebar dock att det var svårt att finna kärnan i postmodernismen, den saknades.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tyck till om du vill...