Ritade gjorde jag.
Det säga att utan glittrande barnaögon saknar julen sin charm. Kan vi vuxna inte bli längtansfyllda som små barn?
Pappa skriver den 27 december i hushållets loggbok:
S är nu fyra år, i år längtade hon efter julen så att hon visste inte om hon skulle kunna "hålla igen ögonen" en kväll.
Jo jag somnade nog till slut ändå. Vaknade på julaftonsmorgonen då elljuset sipprade in genom dörrspringan, det luktade fernissa om det nyfernissade trägolvet, trasmattan i köket var på plats - den som går i blått, grankvistarna med röda sidenband hängde ovanför dörrarna och i finrummet doftade granen klädd och lyste med sin Luma-slinga. Där under låg julklappar inslagna och i köket spreds julens dofter av bak och stök som varit. Och ute var det vitt av snö - alltid!
Men inte förrän klockan 14 på julaftonen blev det jul på riktigt. Finkläderna var på och lutfiskmiddagen serverades. Då var ladugårdsarbetena över för dagen, kossorna hade fått en extra julgiva med doftande hö, bara kvällsmjölkningen återstod.
Jag känner den där känslan inför julen fortfarande. Det är härligt längtansvärt och pirrigt stämningsfullt. Jag är glad över att den känslan inte ersatts av cynism och tomhet
Julklapparna är inte ett stort längtansmål numera. Jag har ju allt som behövs, ja böcker kan gå an få.
"Dina bundsförvanter kommer inte nödvändigtvis att vara den sortens människor som folk bedårande ser upp till och om vilka de säger: ”Det finns ingen bättre.” Tvärtom: det är sådana som inte är rädda för att begå misstag och som just därför begår misstag. Detta gör att de inte alltid får erkännande för sitt arbete. Ändå är det dessa människor som förändrar världen och som, efter många misstag, lyckas åstadkomma något som verkligen gör skillnad i deras samhälle.
Det är sådana som inte klarar av att sitta och vänta på att saker och ting ska hända för att därefter kunna bestämma vilken attityd som verkar bäst att inta. De bestämmer sig medan de handlar, väl medvetna om att detta kan vara ytterst riksfyllt."
Livsvisdom ur nedanstående bok.
Detta är en kartong med Reda glasskäppor direkt från leverantören någon gång på 30-talet. Vissa glasbehållare är inte ens uppackade ur skyddspapperet. Skäpporna är en gåva för många år sedan från en släkting till en byggmästare som var med och byggde upp folkhemmet i Stockholm med funktionalismens bostäder. I en av funkislägenheterna bodde jag.
De här skäpporna, eller några av dem, tänker jag ska komma till pass här i köket framöver. Jag sitter på en liten skatt.
Igår, den 3 december, utsågs fäbodbruket/säterbruket i Sverige och Norge till immateriellt världsarv av UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization).
"I Skandinaviens berg, skog- och kustområden finns sedan århundraden en historia av att flytta boskap till sommarbete och det har gett upphov till en mångfacetterad fäbodkultur. Fäbodbruk handlar om allt från djurhållning till livsmedelsproduktion, markförvaltning, hantverk, musik, berättande och ritualer. Det är en tradition som formar landskapet och bidrar till den biologiska mångfalden. Verksamheten fyller även en social och kulturell funktion för utövarna."
"Immateriella kulturarv är traditioner, seder och bruk som har överförts mellan generationer, till exempel olika former av hantverk, ritualer, musik och berättelser. Unescos konvention om tryggande av det immateriella kulturarvet syftar till att säkra respekten för och öka kunskaperna om dess betydelse."
Ovanstående och mer finns att läsa på hemsidan för Institutet för språk och folkminnen
"Immateriella kulturarv innefattar traditioner, seder och bruk som överförts mellan generationer. I fäbodkulturen ingår bland annat kunskap om djur och natur, skogsbruk och musik."
Jag har inget emot snö. Det får gärna vara minusgrader så den stannar kvar. Jag har inget emot en sådan här utetermometer heller. Efter fönsterbytet har den här gamla termometern flyttats till det nya fönstret men fotot är från före bytet, det klumpiga fönstret syns i bild.
Byggnadsvård och val av termometrar till ett äldre hus hör ihop och är viktiga saker för en ann´.
Advent är här igen och första ljuset tänt. De andra lågorna är spegelbilder av vad som komma skall, speglade i det gamla fönsterglaset.
Den här tiden vill man inte missa, det är en väldigt speciell stämning som råder. Bara nu.
Jag blev så innerligt glad då jag läste ett inlägg från i augusti på bloggen Äkta hem. Så väl beskrivet av Nina om glädjen över det som finns kvar efter en älskad människa.
Läs Resa tillbaka till barndomen
Är en ny vattenläcka bättre än en gammal?
Här syns de vaxduksböcker som jag kallar hushållets loggbok/-böcker. För mig är de värdefulla, de ligger mig varmt om hjärtat.
De andra sträcker sig från 1937 till 1990-talets mitt. Det är krig och fred, födslar och dödslar glädje och sorg. Det är mestadels pappa som skrivit, mamma hoppar in emellanåt efter giftermålet 1950. Deras olika kynnen kan beskrivas som fakta kontra känsla.
De här anteckningsböckerna är en källa till kunskap om byggnaderna och arbetet med det lilla jordbruket fram till nedläggningen 1971. Varje års skörd finns prydligt nedpräntad, inköp redovisade, speciella händelser noterade t ex när grävning för vattenledning gjordes är en bra sak att känna till och kostnader för detta. Sommarstugans tillblivelse är klargjord. Det som skiljer sig mest från dagens situation är hur mycket man hjälpte varandra här i byn förr i tiden - ja det gällde helt klart samhället i stort.
Undrar just om jag ska föreslå den till läsning till läsning i vår lilla bokklubb. Vi har rätt lika smak då det gäller böcker.
Detta kan man läsa om boken på internet:
"Världens mest protestantiska land. Sverige - det extrema landet lagom
Sverige brukar lyftas fram som världens mest sekulära land - men det kan lika gärna sägas vara det mest protestantiska. Ty Sverige vilar på en paradox. I ett försök att förstå hur Sverige blivit som det blivit - och varför det är så svårt att avvika i ett land som ser sig som öppet och tolerant - ger sig statsvetaren Katarina Barrling ut på en tankeväckande färd genom historien."
Det här gamla fotot är från 1940-talet och beskuret för att byggnaderna ska framträda tydligare. I förgrunden syns systrarna Rakel och Gudrun Johansson vars morföräldrars hus syns till höger om dem. Detta timmerhus revs och strax dessförinnan hade ett nytt hus med korsplan uppförts med brädfodrad regelkonstruktion på samma gårdsplan. Det var vanligt här på 30- och 40-talen. Ladugården skymtar längst till höger. Till vänster i bild syns bostadshuset tillhörande familjen R. enligt muntlig uppgift uppfört 1909 med tillhörande lagård. Huset är även det uppfört i lösvirke med regelkonstruktion.
Denna bild är från oktober 2024. Det stora timmerhuset ersattes under tidigt 1970-tal med ett lågt bostadshus byggt med reglar och isolering. Den välbevarade lagårn finns kvar, välskött och vacker, målad med röd slamfärg och med pannplåt på taket.
Här är det gamla fotografiet obeskuret. Vyn är tagen från vedbacken på vår gård. Jag kan inte låta bli att tycka om det jag ser på bilden, traditionella byggnader samt ett landskap med brukade lägdor. Den gamla kustlandsvägen går förbi framför husen då som nu.
Här är ytterligare ett gammalt kort med de två fastigheterna. Bakom Erik, bror till systrarna ovan, syns hans morföräldrars timmerhus. Fint tycker jag som aldrig sett det. Erik lät så småningom bygga det låga röda 70-talshuset i samma läge som det rivna timmerhuset.
*
När jag tittat på kartor, gått igenom berättelser jag fått fram genom
samtal med äldre personer i byn, gjorde jag en sammanställning över de
byggnader som rivits och de som byggts nya. Den plankartan är alltför
stor för att få med här på bloggen.
*
När jag 2021 fick veta att EFS missionshus skulle dekonsekreras (avkristnas) och säljas lånade jag nyckeln till bönhuset innan container beställdes att slänga "skräp" i. Jag plåtade dryga 300 bilder inuti byggnaden för att åtminstone ha något bevarat från den tid som var, allt ifrån helhet till detaljer. Andra stod snarare frågande över vad som var kulturhistoriskt intressant med denna byggnad från 1930-talet.
Till den här frikyrkan gick mest jordbrukande familjer.
Missionshuset byggt på 1930-talet och renoverat på 1970-talet (utvändigt bytta fönster, dörrar och takmaterial) står med skolan byggd på 50.talet i bakgrunden.
Altartavla av "K. Gustaf Strandberg. cop. 1946".
Möte med klassicistisk arkitektur - en pilaster med tre förgyllda kannelyrer, ett förgyllt joniskt kapitäl med voluter. Några benämningar på de där ornamenten hade nog ingen, det var endast praktfullt i allas ögon, åtminstone i mina barnaögon.
I detta rum hade vi skolavslutningar i juni, missionsauktioner höst och vår med produkter som tillverkats i bygden och i förstugan samlades till söndagsskola med flanellogram och en svart pojke på knä som insamlingsbössa. Varje peng fick honom att nickande tacka. Symöten ska inte förglömmas.
Kommunen var det som köpte fastigheten. De rev den tidigare skolan, en stor träbyggnad. Missionshuset ligger mellan 50-tslskolan och den rivna folkskolan. Länge efter rivningen låg papper, betyg, böcker mm och skräpade på tomten.
Har ni läst "Husen vid himlastigen" av Västerbottens store dokumentärfotograf Sune Jonsson? Den gavs ut 1998 och behandlar Västerbottniska byabönhus.
När kommer den dag då jag kan sätta upp min gamla vävstol? Den som Ulrika Christiansdotter (1781-1865) vävde med när den var ny. Kanske fick hon den vid giftermålet 1804... Sex generationer senare är jag användare ac den stora vävstolen, en koloss som tar stor plats. Har samlat på mig massor med matt-trasor så det kan bli en hel del vackra trasmattor. Ser fram emot att uppliva vävkonsten, två gånger tidigare har jag vävt på den.
Bilden visar en annan vävstol men snarlik den jag har.
Den här typen av skolbänkar hade min klass under låg- och mellanstadiet. De var av massiv, fernissad björk och botten av plywood, bänkskivornas lock med laminat på ovansidan innanför en kantlist av björk. Längst ut på frånsidan var en rundad försänkning där pennor kunde läggas. Benstativen var av sprutlackerad metall vilket även de fanerade stolarna hade.
På bänkens frånsida fanns också ett hål upptaget och där fanns en bleckburk. Burken fylldes med vatten då vi elever målade med vattenfärg/temperafärg. Eller så kunde de fyllas med blommor på skolavslutningen, de år det fanns några som blommade då. I klassrummet delades betygen ut. Men mest pågick skolavslutningen i EFS bönhus som låg tvärs över skolgården. Där sjöng vi av hjärtans lust. Tänk så söta vi måste ha varit med sommarkläder och ljusa barnröster.
När locket på skolbänken fälldes upp fanns utrymme för skolböcker, anteckningsböcker, ritblock mm. Pennorna låg i försänkningen längst fram. (Räkneapparater och mobila telefoner fanns inte i dåtidens verklighet.)
Det är bara att konstatera att skolmöblernas formgivningen var väl genomtänkt.
Stencil från en lektion i franska.
I klasserna 7-9 blev det skolskjuts in till högstadieskolan i kommunens centrum. Dit bussades samtliga högstadieelever i kommunen som inte hade cykelavstånd till skolan.
Minns inte något speciellt om skolbänkarna på högstadiet. Då hade man
alla böcker och utensilier i skolväskan eftersom man flyttade mellan
klassrummen beroende på lektion. Min stora skolväska minns jag däremot väldigt väl. Det finns en del att skriva även om de åren med morgonsamling i aulan, klassföreståndare, ämneslärare, fluortant, håltimmar och skolvärdinna som höll ordning på kön till matsalen. Men det måste anstå.
Det var först i
gymnasiet som varje elev hade ett låsbart elevskåp så vi slapp dra med oss samtliga tunga böcker hem varje dag.
I aftonlampans sken av Stefan Johansson (1876-1955)
Just så här fridfullt kan jag uppleva kvällarna nu när normaltiden inträtt och mörkret kommer tidigare än när sommartid pågår. Kaminen ger värme och fladdrande ljussken och läsning av en bra bok pågår. Höstmörkret håller stress borta, det blir färre synintryck automatiskt om man håller sig inomhus till en bok. De inre intrycken och fantasin utvecklas istället.
Utomhus syns stjärnhimlen tydligt där jag bor, inga retliga föroreningar från gatlyktor och fasadbelysningar förtar den upplevelsen.
Fotografiet från 1920-talet visar en lärarträff hemma hos Eufrosyne
Johansson (gift Thurdin 1932) här i byn. Hon var lärarinna i småskolan
här. Ett av paren som deltar bör vara
Viktor och Kerstin Sandgren som var lärare i dåvarande Lögd´skolan.
I dagens "jämställda" lokalsamhälle, där klasskillnaderna påstås vara
utsuddade och jämlikheten utbredd finns ingen "kulturelit" och väldigt
liten socioekonomisk skillnad i vår lilla by. Och med den rådande
samhällsutvecklingen har lärarna detroniserats.
Något jag funnit ut är följande. Av hemmansägarna i byn har några få
personer som är födda här
skaffat sig en akademisk utbildning i närbelägen stad, flyttat tillbaka
till hembyn eller först till en annan mindre ort i samma län med några
få mils bilresa till hembygden. De lever idag i samma strukturella
kontext som man gjort sedan barnsben och har kanske inte det "kulturella
kapital" som personerna på fotot från 1920-talet med akademisk
utbildning hade. Vad jag förstår var samtliga personer på fotografiet
inflyttade till trakten (förutom pigan).
För att befria sig från det gamla och invanda strukturella tänkandet ser
jag det som att man måste under längre tid ha bott och arbetat långt
bort från de vanliga strukturerna. Allt för att få perspektiv och
distans som behövs för att kunna frigöra sig och därmed våga ha åsikter
som kanske bryter byns norm, sådana tankesätt som man skaffat sig genom
att umgås och utbytt erfarenhet och tankar med helt andra
socioekonomiska grupper. Har man inte prövat något annat är Jantelagen
så stark att normen helt enkelt inte kan brytas. I ett patriarkaliskt
lokalsamhälle gäller detta möjligen i högre grad kvinnor än män. Men
sannolikt inte.
Detta är min egen högst privata iakttagelse som gäller just förhållandena i
hembyn. En fråga jag också ställt mig är vad en utbildning betyder om
man inte kan frigöra sig från den rådande normen utan enbart anpassar
sig? Inte vågar ge och säga något förutom det som förväntas. Hur överlever man
utan att känna sig kvävd? Kanske är enda skillnaden att man har högre
lön än om man bott kvar och arbetat inom t ex industrin eller vården.
När jag diskuterar detta, långt bort från hembyn, med mina äldre vänner
som själva är akademiker och inte har min bakgrund som klassresenär
eller som är klassresenär men inte bor på hemorten, blir de
tankfulla.
Min kompis M menade att detta som jag upplever i byn kan knappast någon
sociologiforskare undersöka vetenskapligt. För att tillämpa den
undersökningsmetod som etnologer och kulturantropologer kallar
"deltagande observation" måste dessa bedriva fältarbete så nära
företeelsen eller det utvalda objektet som möjligt. Den undersökande ska
utgöra ett naturligt inslag bland lokalbefolkningen och tala språket/dialekten.
Man måste även behärska analysapparaten, kunna kommunicera på ett
meningsfullt sätt och utvärdera den information man får. Det vill säga -
för att förstå hur det fungerar socialt i en liten by måste man själv
vara sprungen ur den undersökta miljön, känna människorna sedan barnsben
och se, förstå och tolka deras handlanden som vuxna. Alltså kan inte
vilken forskare som helst utifrån ta sig an frågan hur utbildning och
hemflytt till en liten by påverkar klassresenären.
Om människor anpassar sig helt till rådande ordning, aldrig
ifrågasätter, låter sig skrämmas till tystnad blir det
ingen förändring. Barnen till akademikerna skaffar sig (förmodligen)
även de högre utbildning och kommer inte att vilja eller kunna flytta
tillbaka till byn. De urgamla strukturerna med patriarkala drag kommer
att fortsätta. Stadens och
landsbygdens frågor kommer allt längre från varandra ju fler
generationer som skiljer dem åt. Det är lätt att tro att kulturen enbart hör till staden?
Vilka är då dagens ”kulturelit” och fristående tänkare i byn? Vad vill
de? Vem/vilka ser till vår gemensamma kollektiva historia i
dagsläget? Vem ser till gruppens, bybornas bästa utan att låta
kontrollbehovet ta över hand och utan att endast gagna sig
själv, sin egen vinning?
Jag tycker Emmanuel Le Roy Ladurie har fått fram ett intressant forskningsresultat om den medeltida byn Montaillou. Jag kan inte släppa tanken om en nutida studie av min hemby.
(Det
är svårt att formulera sig
solklart utan att någon känner sig trampad på tårna. Både "kulturellt
kapital" och "kulturelit" är begrepp som inte används av boende här men vilken benämning ska jag använda istället - kanske tillskyndare av kunskap och bildning.)
.