26 augusti 2021

INTELLEKTUELL

"Vilken roll ska intellektuella ha i samhällsdebatten i Sverige? Start för ny intervjuserie med personer som inte räds att kalla sig intellektuella."

 

Frågan om vad det innebär att vara intellektuell ställer man i Nordegren & Epstein i P1 den 25 oktober 2021. Hur är det att vara intellektuell i Sverige?
Frågan börjar diskuteras 27 minuter in i programmet och 9 minuter framåt.

Ämnet tilltalar mig. I Sverige är det ett skällsord att kallas intellektuell.

Den intervjuade ställer bland annat upp följande kriterier varför att han kallar sig intellektuell:
Som intellektuell menar han att en ska ha intresse för
språk
historia 
viss kunskap i filosofi
kritiskt tänkande
ifrågasättande av makten
analysförmåga

* * * * *  
Här är några tidigare skriverier om begreppet "intellektuell".

2 kommentarer:

  1. Viola! Det är något tok med dina länkar! Både den ovan om begreppet intellektuell och den till "originalreceptet" på Gunnerudskaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lagt in länken på nytt i receptet (vad som gått fel förstår jag inte) men på inlägget "Intellektuell" kan jag inte rätta till då det fungerar som det ska från datorerna jag använder. Och länken till Nordegren o Epstein har inte gått ut ännu: https://sverigesradio.se/avsnitt/hur-ar-det-att-vara-intellektuell-i-sverige
      Tråkigt när det strular och man inte vet varför :-(

      Radera

Tyck till om du vill...