20 november 2009

Omisskännligt 50-tal

Det här är en av de få köpta textilier som finns kvar här från 50-talet. Det är ett draperi och det har blivit lite skört med åren. Det satt i skjutdörren in till lillrumme på övervåningen och ska väl så småningom få sitta där ibland framöver också. Men innan dess måste jag laga den lilla revan i ena sidan. Men visst är det typiskt för sin tid – och vackert!



Jag vet inte vem som är formgivare till det här mönstret, inte heller vet jag var det är tryckt. Trycket är utfallande, alltså tryckt över stadkanten, jag tycker mig förstå att det var vanligt då.

3 kommentarer:

  1. De där gardinmönstret känner jag igen! Jag vill minnas att mamma hade dem i vardagsrummet..

    SvaraRadera
  2. Ja,jag är mycket glad över att lite metervara från 50-talet finns kvar. Alltid något. Textilier förgår så lätt. Trevligt att nån fler har minnen av detta tyg.

    SvaraRadera
  3. Känner igen tyget men vet inte vem som gjort det, snyggt är det i alla fall.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...