5 november 2009

50-tals hörnet

Det finns mycket man kan göra här i huset. Rätt stora saker. Men i bottenvåningens vardagsrum, tidigare morfars och mormors kök, har jag försökt ordna en 50-talshörna så länge. Soffa och bord har fått komma in från kylan igen.

Där står alltså soffan i alm med sitt möbeltyg i rött. Jag älskar den för att den saknar armstöd. Rummet upplevs större och mindre instängt. Soffan är även utdragbar gästsäng som var vanligt på 50-talet då man bodde på liten yta. Almbordet, här lågt som soffbord, finns där och vägglampan med sin tygskärm i grönt och gult. Tänk att den fanns undanstoppad och är återfunnen!

Till det hela hör 4 stolar i alm med klädd sits och en buffé. Möblemanget kommer från Lammhults möbler.

Ivar Åhlenius-Björks ljusstakar Liljan för Ystad Metallfabrik har jag köpt in, likaså den lilla duken, men keramikvasen är från föräldrarnas bosättning.

Min favorit Länsstolen från Norrgavel sitter jag gärna i. Tord Bontjees taklampa Midsummer Light är mest spektakulär och vacker tycker jag. Ljuset från den är väldigt utslätat. Under detta ikeamattan i ull. Tavlorna sitter än så länge där föräldrarna hängde dem. För övrigt är ytskikten från 1970-talet.






Oftast ligger en stickad pläd som skydd över soffans möbeltyg.

Det här tycker jag är kul! Det här intresserar mej! Har övertagit ett hem som jag inte vill förvandla fullständigt, vill ha kvar anknytningen bakåt i tiden samtidigt som det ska bli mitt. Jag kan se ett slutresultat långt där framme på tidsaxeln... (för jag bor ju inte här för jämnan). Å då finns 50-talsmöblerna åter på övervåningen - ihop med öppenspisen.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vad roligt att du kommenterade på min blogg. Jag funderade ett tag på om jag skulle skriva något om det här med vindkraftverken, men eftersom det tar så mycket av min kraft nu så tänkte jag att det var väl lika bra att skriva av sig litet. Det är en markägare här i byn som "upplåter" sin mark, med rejäl ersättning förstås, till dessa monster. En poppis bybo som har folken i byn med sig. Vet inte om någon annan som bryr sig, grupptryck eller så ser de inte vad de har framför sina egna ögon. Jag ska i alla fall skriva till kommunen, även om det misslyckas så känns det bäst att ha försökt göra någonting i alla fall. Det är ju inte bara att det förstör utsikten, de låter ju också!
    Har läst på din blogg om det här med skogen. Det är som sagt konstigt att alla gillar att promenera i skogen och låtsas vara riktiga skogsmänniskor men när de kan få några kronor för att totalavverka så tvekar de inte en sekund!
    Här har solen inte visat sig på över en vecka nu. Ska strax börja med middan, allt brukar kännas bättre när man ätit. :)

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej, Vilken häftig blogg du har, och hem!!! Och så unikt med alla dina förfäder, mycket intressant!! Trevlig helg. Mari.

    SvaraRadera
  3. Secret garden:
    Vindkraft delar folk i två läger. Kämpar man emot den naturförstörelse som faktiskt sker (vägbyggen, sprängning för enorma bbetongfundament, buller, ljusförstörelse, kraftledningsgator) då den s.k. miljövänliga elen ska produceras, har man gjort något kommande generationer. Det finns åsikter om att vinkraft är en stor bubbla och vi skattebetalare får betala notan. Frantiden får utvisa...

    Nordingården:
    Häftig blogg!?? Min??? Långt ifrån din väldigt estetiska och vackra.

    Min lilla gård är det inget speciellt med, men det är mycket trevligt med anknytningen bakåt i tiden till de som brukat jorden tidigare. Jag gillar att sätta in mej som 8:e generationen av min släkt som bott här i byn, sett de här platserna, gått de här stigarna, åkt på gamla Kustlandsvägen. Lite ödmjuk inför det som trots allt finns kvar blir jag då.

    Tack för att ni kommenterade! Jag blev glad.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...