15 maj 2010

Touch av jugend

Mus-Olles museum i Ytterån i Jämtland ligger 35 km nordväst om Östersund. Där finns förpackningar. Yes, F-Ö-R-P-A-C-K-N-I-N-G-A-R i massor. Då en jämtländsk kompis visade mej museet på 90-talets början, blev jag överväldigad av prylarna och mannen som samlat allt detta. Krims-krams kan man tycka. Men nej, en man så långt före sin tid...

En av de förpackningar som jag minns därifrån var Gyllenhammars havregryn. Jag kände igen paketet för det var likartat då som nu. Gyllenhammars havregrynspaket finns fortfarande som varumärke och har behållit en touch av förra sekelskiftet. Bokstäverna HAVREGRYN har jugendkaraktär. Färgerna är rött, grönt och vitt och en symbol i gult föreställande två heraldiskt uppställda elefanter med en sköld mellan sig där en riddare med yxa (hammare?) är avbildad. Över alltihopa lyser en gyllene sol. Det här är grejer att koka gröt på, gröt jag gillar.

Gyllenhamars står det i skrivstil med ett streck över det enda m:et. Nog funderade jag som ung över detta. Men nu vet jag - i den tyska skrivstilen som användes förr här i landet, brukade man dubblera bokstäver genom att sätta ett streck över. Ett dubbleringstecken.

Min mormor Alma använde Gyllenhammars havregryn och de paketen finns ganska klara i mitt minne. Idag köper jag paket som ser ut som på bilden och tänker på mormor. Samma Gyllenhamars. Bara lite lite förändrade, något förenklade.

1906 öppnade Per-Olof Nilsson, en man som gick sina egna vägar, sitt museum.  Under 75 år samlade han 150 000 föremål, askar, mynt, fotografier, frimärken, keramik, ja till och med stenar. En ny museibyggnad byggdes 1989. Mus-Olles Museum är helt klart värt ett besök!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

  1. Ja, det är fantastiskt. Jag har också varit där. Så roligt att du verkligen TITTAT på havregrynspaketet, jag har bara sett ett rött paket med stora bokstäver. Lejon? Streck över m:et? Dags att jag också öppnar ögona´!

    Det här inlägget tror jag att museets facebookvänner också vill läsa, så jag länkade från gruppen igen. Hoppas de också blir påminda om Mus-Olles och tittar lite extra på paketet nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Utan Mus-Olle kanske jag inte heller hade tittat ordentligt - det var först i hans samling jag såg sammanhanget bort till förra sekelskiftet. Nog är det lite kul med udda personligheter!?

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...