20 maj 2010

♥ Hamnar och lyftkranar ♥

Jag gillar hamnar. Jag gillar lyftkranar. Jag gillar hamnar med lyftkranar.



Hamnarna försvinner i rasande takt och kranarna och den ibland lite ruffa arbetsmiljön med dem. Nu ska det byggas sjönära bostäder i hamnområdena som ofta ligger mitt inne i staden. Det finns många exempel på det både i Sverige och utomlands. Jag har gjort studiebesök till en del men jag säger bara - jag gillar hamnmiljöer med lyftkranar. Måtte några bli kvar. Jag gillade Rotterdam. Och gillar Ö-vik där bilderna är tagna. Visserligen är här många bilar parkerade just vid detta tillfälle men det är exceptionellt. Jag gillar Ö-vik. Örnsköldsvik i Ångermanland.

Så här såg Ö-viks hamn ut förr. Vykortet är postat 1912. I bakgrunden Varvsberget.
Kan det vara Friska Viljors hoppbacke som syns, eller? (Klicka för större bild.)

Till den här stan brukade mamma åka som barn för att hälsa på släkten och bästiskusinen. En gång ramlade hon ner från kajen och förskräckt hamnade hon i vattnet har hon berättat. Det bör ha varit omkring 1930 eller strax därefter. Hur hon kom upp minns jag inte, men hjälp fick hon nog av någon vuxen som befann sig på kajen. Stan var ju befolkad då, överallt.

Själv har jag minne från ett sommararbete i stan. En kväll då det åskade och blixtrade som mest klämde vi ett gäng kompisar in oss i en bil och körde upp på Varvsberget för att beskåda sceneriet. Det var toppen!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

  1. Har kikat runt lite på din blogg nu! Och hit kommer jag gärna igen.
    Kul att du hittade min blogg och kommenterade!
    Det är också roligt att vi har våra torp i samma landskap!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...