27 maj 2010

Grönsiska i bur

Jaha ja, det här är en fågelbur. Har sett det sen barnsben. Har lekt med den. Smäckra vitmålade trädelar och rostig järntråd. På bilden en träfågel därinne.

Jag är inte helt säker vad jag fått tanken ifrån. Men jag tror det är så här. Min morfarsmor Klara hade med säkerhet en fågelbur. För jag har hört berättas att hon varje höst for till Hyngelsböle för att skaffa en grönsiska. Jag har uppfattat det som att hon fångade en vild fågel. Kanske fanns det många grönsiskor i Hyngelsböle eller så var det många kvinnor som samlades för att fånga där eller så var det någon där som fångade och sålde. Inte vet jag. Men jag vet att Klara brukade ha en vild grönsiska från Hyngelsböle i bur under vintern. Kanhända var det vanligt men jag är inte insatt i detta kulturhistoriska kunnande.




Nåväl, jag har fått för mej att det är i denna bur som en grönsiska satt under vintrarna i morfars barndomshem. Grönsiskan släpptes sen ut på våren igen. Kanske sjöng grönsiskor vackert och villigt i fångenskap? Jag förknippar gärna denna bur med morfarsmors vilda fågel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...