19 maj 2010

Reservdelar till gamla hus

Förra veckan passerade vi Gysinge och svängde in till Centrum för byggnadsvård. Där fanns ett stort lager av den rykande färska boken Stora boken om byggnadsvård, vilken införskaffades. Den kan komma till pass parallellt med Så renoveras torp och gårdar framöver.

Det är frustrerande att livet inte är längre eller att dygnet inte har fler timmar. Men vi får nöja oss med att konstatera att byggnadsvård innebär långsamhet när den är som allra bäst. En del av en byggnadsvårdares liv går ju ut på att göra saker själv för att på så sätt lära känna sitt hus. Det är en livsstil. Konsumtionskritisk och med respekt för material och äldre byggtekniker. Men vissa insatser inser man som lekman att det behövs ytterst skickliga hantverkare till.

Personligen skull jag önska att byggnadsvård inte skulle innebära lyx, som det ofta gör. Detta motar bort de människor som mest av allt skulle behöva införskaffa en reservdel till ett gammalt hus till vettigt pris, det motverkar själva byggnadsvårdandet som folklighet. Motverkar att vi får se många fint hållna gamla hus. Jag tror så, jag ser världen från minst två horisonter...

2 kommentarer:

  1. 1. Man bör nog inte lida av magsår om man renoverar hus byggnadsvårdsmässigt. Zzzz, säger jag bara.
    2. Kluven i frågan angående Gysinge och lyx... Jag jobbar ju där... och vet vad som ligger bakom prissättningar.
    3. Boken är helt suverän, så himla lättillgänglig att "vem som helst" skulle vilja läsa den.

    SvaraRadera
  2. Haha, du menar att man kan få magsår av väntan. Förvisso.

    Om byggnadsvårdsbutiker och lyx har jag en hel del att säga - men det får bli en gång då jag har tid. Jag vet dock att många av de produkter som finns i byggnadsvårds-butiker kan fås till ett helt annat pris på andra inköpsställen.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...