18 maj 2010

Ersmäss-gnäll´n

Det är Ersmäss idag den 18 maj. Eriksmässa.
Ersmässgnäll’n ä kall. Någon gång under intervallet tre dagar före och tre dagar efter den 18 maj kommer det att vara kallt.  Den här veckan går iden upp i bäcken, i Aspa. Detta har jag upptecknat efter mina föräldrar.
Alldeles nyligen har jag fått berättat för mej av en äldre bybo, att då morfar fångat id i bäcken brukade han spänna ut och torka dem på mellanskottsladans vägg mot söder. Jag tänker direkt på lutfisk som torkas på likartat sätt. Denna hölada flyttades på 1980-talet från Aspänget alldeles intill bäcken och in till byn. Höladan syns här i marginalen på bloggen på sin nya plats vid skogsbrynet. Jag tänker också på hur matvanor ändras över tiden - hur många äter id idag? Eller nors?

Wikipedia kan berätta: Eriksmässa (ersmässa eller eriksdagen), firades för att minnas Erik den heliges (Erik IX) dödsdag. Kung Erik blev efter sin död 1160 föremål för en livlig helgonkult och 18 maj var under den katolska tiden fram till 1571 en helgdag i Sverige.

Men i bondesamhället var Eriksdagen också en viktig märkesdag i kalendern. Enligt traditionen skulle man ha sått sin åker vid den tidpunkten. Det gamla talesättet "Om Erik ger ax, ger Olof kaka" betyder att om höstrågen hade gått ax till ersmäss så skulle man kunna baka bröd av mjölet till Olovsmässan (29 juli).

Några viktiga datum i bondens år som jag minns mina föräldrar nämna:
Mattiasdagen - 24 februari
Våffeldagen - 25 mars
Eriksmäss - 18 maj

Många flera finns. Jag är uppvuxen med en del av dem som hållpunkter, jag är ju bondjänt´, levde med årstidsväxlingarna, nära naturen. Det var trivsamt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Skrev nyss en kommentar men något gick snett så vi kör igen:
    Såvitt jag minns så betraktade mina farföräldrar iden som en "ogräsfisk" och man kan ju undra varför det skilde så i uppfattning.
    Men iden var jättekul att meta, de var ofta rätt stora och mycket stridbara. Men oj så besviken man sen blev att det var en id och inte något "finare".
    En undring om Eriksmäss: Dagen kan väl knappast ha haft samma innebörd i södra Sverige då man där rimligen borde ha sått 2-3 veckor tidigare....?

    SvaraRadera
  2. Jag tror det skulle kunna vara en tidsfråga det här med iden. På 80-talet försökte men sig på att höja norsens status i en liten stad i mellansverige. Nors går till och leker i maj. Det var flera nyinflyttade som bildade en förening, fångade och åt. Föreningen höll i sig något decennium men nu tycker nog de flesta att nors är "slemfisk" igen. Våra vanor och värderingar förändras över tid. (Det finns ju odlad norsk lax att köpa i affärerna.)

    Då det gäller detta med ersmäss och ax-kaka har jag bara wikipedia att hänföra till. Järnnätterna i början av juni gäller för hela landet så vitt jag förstått.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...