19 april 2020

Dilutin



Ni gamlingar som läser bloggen - kommer ni ihåg Dilutin? En petroleumprodukt, lacknafta, som innehåller en blandning av kolväten. Varumärket Dilutin ägdes av Shell. Här en annons ur Hemmets Journal 1947.


Där längst till vänster i städskåpet står Dilutinflaskan som jag minns den. Den fylldes på i färghandeln dära Vall´n. Men inte minns jag att den användes vid tvätt. Observera även den smarta hållaren för snörnystanet: i en skålad form av rostfri plåt har ett litet hål gjorts i botten. Där löper bomullssnöret ut och man tar den längd som behövs för tillfället. För att knyta om stekar, försluta syltburkar, knyta ihop, paketera...  En bra funktion än idag.
.
.

11 kommentarer:

  1. Hur skulle jag kunna glömma dilutin, jag som en gång tappade en pälsmössa i ett fat dilutin. Den blev sig aldrig lik igen!
    Men jag ser ingen av dina bilder.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dilutin var också bra att rengöra bonad parkett med. Sedan vaxade man igen med maskin eller ofta för hand

      Radera
  2. Jodå, jag har fortfarande en liten skvätt kvar i en flaska med halvvägs bortnött etikett.
    Men jag kan inte se dina bilder..?

    SvaraRadera
  3. Åh vad tröttsamt med Blogger. Bilderna kärvar lite för ofta för att det ska vara bra. Vet inte vilket problemet är men hoppas de syns nu. Så här beter sig inte bloggverktyget Wordpress som jag också använder mig av i andra sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu syns bilderna - och jag ser att det på hyllan även står en flaska med handskriven etikett: Kristallolja. Tyvärr minns jag inte skillnaden mellan Dilutin och kristallolja. Båda är ju snarlika petroleumprodukter. Dilutin hade ytspänningssänkande tillsatser, men det tror jag att kristalloljan också hade...

      Radera
    2. När slutade Dilutin att tillverkas? För det finns väl knappast idag? Kanske blev kristallolja från färghandeln ersättare? Någon som vet?

      Radera
  4. Visst kommer jag ihåg dilutin. Min mamma använde det ibland till tvätt. Om jag minns rätt så luktade det en hel del om plaggen efteråt. Vädring i frisk luft var behövligt.
    Någon gång har dina bilder allt bort men för det mesta fungerar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna har krånglat lite för ofta på sistone tycker jag - orsak okänd. Går in på Bloggers hjälpforum men får inte hjälp där.
      jag minns Dilutin endast som fläckborttagningsmedel - men inte på textil.

      Radera
  5. Någon gång under senare delen av femtitalet. Minns att jag satt i skolan, kanske tredje, fjärde klass, och hade på mig en svart-vit tjock yllekjol, nytvättad i dilutin eller kristallolja. Någon - en av pojkarna antar jag - började vädra i luften och sa att det luktade bensin i klassrummet. Jag skämdes och blev livrädd att någon skulle upptäcka att det var min kjol det luktade om. Det upptäcktes inte, men jag bär det här minnet starkt med mig. Några år senare öppnades en kemtvätt i huset bredvid, där man kunde lämna in kläder för kilokem.
    Bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del barndomsminnen sitter djupt, både jobbiga och trevliga! Och numera har tvättmaskinerna ylletvätt på programmen.

      Radera
  6. Jag minns att man fick tvätta händerna i en skvätt Dilutin om man kladdat ner sig med målarfärg. Jag är f.ö född -72. Köpte för några år sedan ett reklamhäfte på Tradera, men att hitta det nu....��

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...