14 november 2013

Så är det...

Nedanstående kan man väl skriva under på rent realpolitiskt. Och absolut ut ett stockholmsperspektiv. Men allt kan också ses från minst två sidor. När allt fler människor flyttar till och är födda i städer kommer satsningar på landsbygden och framför allt glesbygden på undantag. Såklart kan inte varenda liten by överleva i längden. Ända sedan jag flyttade "söderut" som 19-åring har landsbygden i landet, ja i världen, fortsatt att avfolkas. Skillnaden är att på den tiden hördes högre protester från riksnivå.


Tycker Ellen Ekmans seriestrip "Lilla Berlin" från Metro har samma budskap som B-sons notis. Men kanske lite mer distanserat.

Klicka på stripen för förstoring.

 .
.

6 kommentarer:

  1. Ja, till min by kommer det inte att flytta - den saken är klar!
    Margaretha
    som trivs
    mitt i
    obygden

    SvaraRadera
  2. Hejsan!!
    Kom att tänka på en bild i boken Ida Maria från Arfliden, A M Gelottes bok, där läraren o hans fästmö reser runt till olika byar och stannar ett tag. Du vet säkert vilken jag menar. Det kanske inte vore så dumt, en riktigt bra o snäll lärare..lugnt o skönt. Inte verkade de bli obildade heller. Tillfälle för ambitiösa guvernanter kanske. Mari (jasminerna överlevt, litet skott)

    SvaraRadera
  3. Vi vill ha allt! Som vanligt...

    SvaraRadera
  4. Suck och stön! Angående småskolorna på landet så ropas det här i Finland också. Jag förstår byborna. Men. Om byn blir glesare befolkad och skolan för liten kan jag som lärare bara tycka att det ger mer för BARNEN om de pendlar till annan ort i större skola. (dock inte för stora klasser!, Annan grej.) Motiveringen är en uppsats lång så går inte in på det. Men avståndet till nya skolan får heller inte bli för lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det inget större problem, jag har inga barn i skolålder, bor centralt i mellansverige, har mitt "på det torra" som man säger. Men jag menar att rikspolitiken handlar alltför lite om glesbygd och landsbygd, på detta satsas inget. Trenden är att fler och fler flyttar till storstäderna, fler än hälften av världens befolkning bor sedan kort i städer vilket aldrig förekommit tidigare sedan urminnes tid. Jag pendlade dagligen till högstadiet 10 km bort och blev inneboende i residensstaden då jag började gymnasiet vid 15 års ålder. Så visst går det att pendla och visst går det att flytta hemifrån vid 15.

      Men jag tror på småskalighet. Detta missgynnas då kommunala verksamheter centraliseras. Vilket barn vill flytta tillbaka till hembyn efter en utbildning långt bort, till hembyn (eller för min del även hemkommunen) där inga inkomstmöjligheter finns och långt till service??? Det är på detta vis som glesbygden blir än glesare, som vår norra landsändas natur kan exploateras ytterligare för "där bor ju så få". Det gynnar inte landsbygden menar jag.

      Radera

Tyck till om du vill...