16 mars 2017

Den ekonomiska, politiska och religiösa makten

Maktcentrum fångat på vykort.

Den politiska makten i N-ling residerade tidigare i träbyggnaden till vänster, kommunalhuset. Det är numera rivet och ersatt med ett nytt kommunhus där även polis och bibliotek ursprungligen inrymdes.

Bankdirektören för Svenska Handelsbanken hade tjänsterum i trähuset till höger. Byggnaden finns fortfarande kvar. Kring banktomten löper ett staket med diagonalställda ljusmålade ribbor, mycket tidstypiskt. Där innanför finns träd planterade. Numera är där parkering. Gatan rakt ner heter Storgatan. Den har sin början strax utanför kyrkans grindstolpar. Längs Storgatan låg en gång kyrkstugorna som ägdes av bönder från byar runt ikring för övernattning vid kyrkobesök. Kyrkstugorna fanns kvar för tre generationer sedan, därefter krävde moderniteten att de skulle ersättas med handel och kommers.

Den religiösa makten - medeltidskyrkan med sin fristående klockstapel - ligger mitt emot och helt nära den politiska och ekonomiska makten. Området kring kyrkan är idag riksintresse kommer förhoppningsvis att bestå för lång tid.

Än idag är alltså strukturen densamma - byggnadernas belägenhet och funktioner. Men maktbalansen har förändrats.
.
.

5 kommentarer:

  1. Du har som en speciell förmåga att i dina inlägg få in så mycket- jag menar: Här finns vackra trähus som tjänat/-ar som plats för makten - när en ser det så så blir på något sätt påtagligt. Det byggs och rivs men makten består blir min tanke!
    Trevlig helg till dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makt kommer alltid att finnas men maktbalansen förskjuts och förändras. Oavsett yttre attribut.

      Radera
  2. Det påstås att äldre byggnader, hus har en själ. Som jag förstår håller du på med byggnadsvård och kommer i kontakt med äldre byggnader. Min undran är om du kan uppleva att det finns något som kan påminna om en själ och om hur det kan upplevas?
    Eller är det något annat som finns där men som av några kan upplevas som en själ.
    Det vore intressant att få höra din åsikt om detta.
    Hälsar Caroline Christensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Caroline, det där var en svår fråga som tål att jag grunnar på. En själ, som en människas - vad nu det är, tror jag inte ett hus har. Men visst kan det vara besjälat utan att det har med mysticism att göra, tror jag nog. Äkta patina är en viktig ingrediens, en naturlig nötning. Men det där måste jag fundera mera på! Tack för frågan som engagerar.

      Radera
    2. Jag ser fram emot ditt svar för frågan är seriöst ställd. Har själv funderat över vad det är som gör att ett gammalt hus eller byggnad kan upplevas ha en själ och då menar jag inte heller en mänsklig själ. Du tolkar mig helt rätt, tack för det.
      Frågan är bara vad det då är som skapar denna känsla?
      Är det vi själva som gör om känslan till något som vi själva upplever eller är det något annat?
      Jag är inte ute efter något om det övernaturliga utan det är mer konkret vad känslan kommer ifrån, vilket du själv är inne på.
      Frågan är också om alla kan uppleva denna känsla eller är det bara några få som gör det?
      Jag är inte ute efter ett svar utan mer om hur du ser på det hela!
      Hälsar Caroline Christensen

      Radera

Tyck till om du vill...