Kan man begära mer av en välutbildad människa än av en grundskole- / folkskoleutbildad person?
Nej, det kan man inte när det gäller moraliska och etiska spörsmål. Där har varje vuxen individ inom samma kulturella bakgrund likartade insikter och förstånd om vad som är rätt och fel, vad som skadar en medmänniska eller inte. Där betyder utbildning inget. Etik- och moralregler känner alla friska människor till lika väl.
Kan jag begära att en vuxen människa ska inse, vilja undersöka, ha förmågan att analysera, välja att ta reda på vad som gäller i en specifik situation? Ska jag ta för givet att kunskapsnivån är lika för alla i samma åldersgrupp? Naturligtvis inte.
Jag begär mer insikt av en vuxen människa än av ett barn. Jag har högre kunskapskrav på en vuxen. Om det gäller akademiska kunskaper begär jag generellt mer insikt i sakfrågor som den utbildade har kompetens i än av någon med mindre erfarenhet och lägre utbildning. Är mina krav för höga? Sitter jag på "höga hästar"? Det finns nog de som anser det. På flera håll är det förbjudet att påskina att klassamhället existerar.
Det hävdas att individer med högre utbildning har lättare att lösa problem, har god läsförståelse, har analysförmåga, kan ta itu med
okända problem genom att ha kunskap om var svaren kan sökas. Kanske kan man säga: är mer vetgirig - eller borde vara det.
Att ha drivkraft, att ha förmåga att analyserande sätta in sig själv i ett
samhällsperspektiv, kan vara samhällsomstörtande, ja farligt för makten.
Det är så långt från hustavlans idé man kan komma. Det gäller inom nationer likaväl som inom en liten social sammanslutning som en by är.
Efterfrågan på kunskap minskar när alla är sig själva nog, och även anser sig veta och vara kompetenta. När kunskapen utarmas ökar efterfrågan på enkla
lösningar och våldsamma åtgärder.
Att en välutbildad människa ska stå på de svagares sida är det
ingen forskning eller realitet som bekräftar, lika ofta drar en välutbildad nytta
och fördel av att utnyttja andra, inte berätta vad hen känner till, inte
informera, och på så sätt föra andra bakom ljuset för egen vinnings
skull. Personligen tycker jag att det är obehagligt att inse, men det är
långt ifrån ovanligt. Inte heller i min lilla by.
Jag minns min uppväxt i en familj utan akademiska meriter, där analytiska diskussioner vid middagsbordet inte förekom, det var vardagliga och reella spörsmål som avhandlades, vi barn trimmades inte till att nå hög insiktsnivå i filosofiska frågor eller till att erhålla bildning, vi hade inte pressen på oss att se till att "få det bättre, nå högre i samhällshierarkin" än våra föräldrar. Kanske var det därför barndomen upplevdes som lycklig. Vi gick inte heller i lekskola, dagis eller fritids eftersom det inte fanns på den tiden och vi behövde därför inte konkurrera med jämnåriga i tidig ålder. Därför påstås 50-talisterna vara tillbakadragna, tystlåtna, vaga i konturerna. En blek och "snäll" generation. Det är verkligen inte alltid jag känner mig sådan. Med just de epiteten har bondbefolkningen karaktäriserats i industrialismens slutskede. 50-talisterna är den allra sista bondegenerationen.
Bildningsfrågan är viktig för mej då jag ser hur okunnighet utnyttjas i det lilla sammanhang jag vistas i emellanåt. Det är ytterst sorgligt och mest arg, förbannad och ledsen blir jag då människor med minst treårig eftergymnasial utbildning utnyttjar situationen till sin egen fördel och faktiskt underkuvar sina medmänniskor (utan att dessa inser det).
Tänk om en del av de "bygdemedel" som delas ut från
vindkraftsindustin i byn användes till kompetenshöjning om
hur föreningar ska skötas demokratiskt, om filosofiska tankegångar genom tiderna och annat
intellektuellt tankearbete. Inte enbart till nya älgpass, utökade
älgslakthus, jaktkojor, nya köksmaskiner, golv och el i
bygdegårdar, nya trummor och grusning av vägar mm mm... Att använda ekonomiska medel för att
höja kunskapsnivån inom områden som gynnar demokratin i byn. Det är att ta ansvar tillsammans och stärka grundläggande mänskliga värden.
Så bra skrivet! Tummen upp!
SvaraRaderaAnta S, du verkar ha förstått vad jag menar med inlägget.
RaderaJag tror på gemensam kunskap och tillsammans-skapande samhällen och sociala gemenskaper. Folkbildning är bäst och endast möjlig när den skapas tillsammans. Ska man dra det till sin spets är diktaturer och krig motsatsen till folkbildning.