1 maj 2022

Vintern rasat ut...

Valborgsmässoeld och manskör - det som krävs på valborgsmässoafton.

Vintern rasat ut bland våra fjällar
Drivans blommor smälta ner och dö
Himlen ler i vårens ljusa kvällar
Solen kysser liv i skog och sjö
 
Snart är sommarn här i purpurvågor
Guldbelagda, azurskiftande
Ligga ängarne i dagens lågor
Och i lunden dansa källorne
 (...)
ur Längtan till landet av Otto Lindblad
 
Första maj och flaggan fortfarande i topp.
Träff med likasinnade byggnadsvårdare.
På hemväg fika i en vitsippsbacke.



Allt blev mitt
Jag var hos våren
Jag var vacker
Jag var älskad

Högt och länge
sjöng jag
i ljusgröna skogar –
för våren
min älskare

Så gick jag hem
till sist.
Till matematiken.

Sedan
har jag aldrig mött våren
ensam
och aldrig
känt mig så älskad

Dikt av okänd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...