30 april 2022

Kommunikation

 
"Information är vaccin mot propaganda.
Det går inte att lura ett upplyst folk."
 
 
 
Jag har säkerligen blivit lurad ett antal gånger i mitt liv.
Har jag inte märkt det har det varit skickligt gjort och det har inte bekommit mig.
Som fastighetsägare här i byn har jag flera gånger försökt luras att tro felaktiga saker.
Det har skett klumpigt och varit väldigt lätt att genomskåda på direkten.
Detta får mig tyvärr att tro att på små orter på landsbygden är kunskap i flera stycken låg.
Även om jag vet att det på intet sätt stämmer överallt.
Men kanske är det lät att tro på den som har stadigaste rösten och tar det hen säger för sanning.
Trots förändringens vindar lever man kvar i byåldermannens tid.
Inte i en demokrati.
Föreningsvidriga beslut fattas eller försöker trumfas igenom.
Samhällsutvecklingen har gått vidare, utbildningsnivån bland befolkningen har ökat, källkritiken tillkommit.
 
Hur ska t ex en försäljning av mark som ägs gemensamt av bysamfälligheten gå till på ett regelrätt sätt? Kan man t ex ändra andelstalen hur som helst?
Kan man t ex besluta att utdebitera medlemmarna 90 000 kronor utan att summan står i kallelsen och utan att samtliga medlemmar är närvarande på stämman? Och hänvisa till att det är bråttom. 
Det är några exempel på vad en styrelse inte känner till här.
Men man man läsa sig till detta
- om man vill.
Det finns det sakkunniga att fråga om man är osäker utan att det kostar pengar.
 
Om jag tror på demokrati och tillsammansansvar och allas lika värde men om ingen annan gör det
- hur ska jag då agera när felaktigheter och odemokratiska förslag dyker upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...