14 augusti 2024

Klippesdocken

 


▲   Flickan
 
▼   Unge mannen




Det här med att rita och formge kläder till klippdockor, eller klippesdocken som vi sa, var en trevlig sysselsättning under regniga sommardagar. Sysslolöshet fanns inte, ingenting var riktigt tråkigt och händelselöst. Som jag minns det. Temperafärger blandades och en tuschpenna eller blyertspenna användes för att fylla i konturer eller detaljer på kläderna till klippdockor som följde med och klipptes ut ur tidskrifter. 

Och tänk att de platta pappersfigurerna finns kvar!

4 kommentarer:

  1. I mina gömmor finns också klippdockorna kvar. Och givetvis de kläder jag själv ritade. Tar fram och tittar på dem ibland och blir nostalgisk. :) Har även tre av dåtidens kvinnliga filmstjärnor som klippdockor; Elizabeth Taylor, Grace Kelly och June Allyson.
    Skrev om dem på bloggen den 9 mars 2010.
    Här är länken till det inlägget om du känner för att titta in:
    https://antasnaque.blogspot.com/2010/03/filmstjarnor-i-papper.html

    Och sökrutan med ordet "klippdockor" gav följande resultat:
    https://antasnaque.blogspot.com/search?q=klippdockor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anta Snaque, så roligt att läsa om dina pappersdockor och vad du skrivit om eran lek med dem. Det var kul men roligast var att göra kläder till dem enligt mej :-)

      Radera
  2. Vilka fina! Pappersdockor sa vi och regniga dagar gick produktionen på högvarv. Det fanns – som du skriver – alltid något att ta sig för och vad jag kan minnas sa jag inte en enda gång under barndomen "Jag har ingenting att göra!". Och inte sedan heller ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sysslolöshet - vad är det ;-) Men antagligen hade barn under den analoga tiden lättare med lek och sysselsättningar. Den tid som var vår!

      Radera

Tyck till om du vill...