22 juli 2009

Fruntimmersveckan

Jag fyller år i december. Att fylla år i maj har jag därför sett som lycka med picnic i det gröna och brännbollsspel med kompisar. Nej, det har inte gått att genomföra. Därför var min namnsdag i fruntimmersveckan (18-24 juli) ett trevligt avbrott då jag var liten. (Viola är mitt bloggnamn.) Namnsdagen inföll mitt under slåttannan då moster, morbror och kusinerna var hos oss.

Jag började så småningom plocka vita näckrosor i den lugna och avsnörpta "korvsjön" nära älvens deltautlopp, där vi brukade bada i fjärden. Näckrosorna blommar just då men det var inte lätt att komma åt dem. Traditionen har jag fortsatt med i möjligaste mån.

En enda vit näckros i 50-talsskålen från Gustavsberg är ett vackert stilleben som jag gärna njuter av. Jag tror skålen inhandlades av mamma i bosättningsaffären i Mo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...