1 juli 2009

Finlands vita ros

En vit pimpinellros hade tant Hildur, vår granne då jag var liten. Den växte tillsammans med "Jakobs stege" på hennes och farbror Kalles tomt mot Kustlandsvägen. Alla som passerade hade tillgång till skönheten. Ett fång rosor ur den busken var mammas brudbukett vid giftermålet den 1 juli 1950.


Den här fina bilden är hämtad från nätet. Foto EvaTeresia.

Ett skott av denna "Finlands vita ros" planterades på 50-talet vid sommarstugan uppe vid skogsbrynet, bara 200 meter från morfars hus. Ingen av kvinnorna finns längre här på jorden men pimpinellrosen lever. Den har fått växa ganska vilt. Jag tog ett skott förra sommaren och planterade det på min tomt vid kustlandsvägen, mitt emot Kalles och Hildurs hus. Den är verkligen inte stor men jag hoppas att den ska trivas och växa till sig och glädja passerande och mej själv. Jag tycker om tanken på att det är samma genetiska uppsättning i rosenbusken idag som i mammas brudbukett.

4 kommentarer:

  1. Förtjusande, rosornas rolls-royce.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra rosor att ha på tomten!

    SvaraRadera
  3. Hej, vilken intressant blogg du har! Bara fotona du visat får nostalgin att stiga hos mig:)! Skall läsa vidare. På tal om Finlands ros: Jag har tidigare jobbat som florist (jo, jag vet det syns inte alltid i min blogg...;)) och ett uppdrag som jag fick som jag kommer att minnas var när en känd professor dött och vi fick till uppdrag att dekorera hans kista. Han hade önskat att blomdekorationerna skulle komma från rosbusken (Finlands ros) som växte på deras gård.Enligt vad som berättades hade hans mormor haft blommor från den samma busken i sin bröllopsbukett på 1800-talet!!! Det var ett verkligt andäktigt uppdrag, så fint och vackert. Nu skall jag läsa vidare hos dig:)

    SvaraRadera
  4. Tuvull - vilken fin berättelse. Och så roligt att få veta att fler kvinnor haft den här sortens ros i sin brudbukett!!!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...