13 juli 2009

För bara 30 år sen...

Här kommer ännu en bild ur mitt fotoalbum. Fotot togs sommaren 1976 då jag sommarjobbade hemmavid efter påbörjade studier i Stockholm. Jag fotade det jag tyckte om, det som var typiskt min hembygd - till exempel Öhmans hästräfsa. Den var i fullt bruk bara för 30 år sen. Time flies...

Jag märkte förändringarna i jordbruket och tyckte de gamla redskapen vara värdefulla redan då - ser jag nu.

Jag satte mej också ner för att måla av alla prydliga hässjor på rad med lador strösslade ut över landskapet. Akvarellen blev inge vidare. Numera finns inga hässjor här i trakten. Fler och fler åkrar växer igen eller planteras med gran. Kanske är det ekonomiskt mera lönsamt men för landskapet är det förödande, för örterna, för fåglarna som hör till jordbrukslandskapet. Men de flesta här tycker nog inte som jag i den här frågan. Åtminstone hörs inte deras röster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...