Bilderna kommer från Kulturportalen.sigtuna
Det är den typen av kunskaper som den svenska skolan fick dåliga resultat i vid den senaste Pisa-undersökningen. Skolverket förklarar vad det är som undersökts så här:
I PISA ligger stor vikt på elevernas förmåga att sätta kunskaper i ett sammanhang. Eleverna ska kunna förstå processer, tolka och reflektera över information samt lösa problem. I undersökningen ställs frågan om hur 15-åringar på ett konstruktivt sätt klarar att analysera, resonera och föra fram sina tankar och idéer. Man betonar det livslånga lärandet och att eleverna fortsätter att lära sig under hela livet.Hur klarade jag detta som 15-åring? Med min bakgrund tror jag inte att det var så bra ställt. Diskutera, resonera och analysera var väl inte det väsentligaste man gjorde här i byn och barn och ungdomar lär sig både av omgivningen och skolan. För att förstå en så opåtaglig sak som strukturer och levnadsmönster behövde jag även livserfarenhet från andra håll.
Okunskap garanterar inte originalitet, snarare är det tvärtom. Eller...
.Läs även andra bloggares åsikter om Husförhör, Luthers katekes, undervisning, PISA-undersökning, läsförståelse, läskunnighet, slutledningsförmåga
Jag småjublar för perspektiven - budorden var starka till konfirmationen minns jag ...
SvaraRaderaJag tycker om att få dina kommentarer, Tove!
RaderaFör oss på landsbygden var nog budorden viktigare att lära sig jämfört med storstadsborna. Jag är glad över de kunskaperna. Att kunna dem och bibelberättelserna har, om inte annat, gett försprång att tolka konsthistorien :-) Kunskap är för det mesta av godo.