3 januari 2021

Nyårskonserten

Jag tittade på nyårskonserten med Wienerfilharmonikerna. Ett verkligt vackert och stillsamt nöje som tradition på nyårsdagen. 

Tänkte på då ett gäng arkitektstudenter där jag ingick, tog tåget till Budapest för att förkovra oss. Från Budapest åkte vi till Wien för att titta på wienerklassiscism och wienerjugend. Vi hann se väldigt mycket vackert och intressant de där dagarna. En eftermiddag köpte några av oss biljetter till en konsert i Musikverein - arkitektur och musik i skön förening!




5 kommentarer:

  1. God fortsättning på 2021, Viola! --- Härliga minnen! Min musikintresserade pappa hade en dröm om att någon gång få uppleva konserten på plats. Det blev tyvärr inte av men han missade den aldrig på TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning Anta Snaque! Det är drömmar vi människor lever av.
      Tänk att nyårskonserten från Wien har genomförts ända sedan 1939 och i svensk tv sedan 1959. Vilken fin tradition!

      Radera
  2. Hej Viola, Det var länge sedan jag tittade in på din blogg, men blir så glad att du fortfarande skriver och berättar om intressanta händelser i ditt liv.
    En nyårs konsert på plats i Wien mpste ha varit en upplevelse!

    Själv minns jag starkt en oförglömlig nyårsföreställning i Paris i min ungdom En föreställning av dåtidens stora sångerska Juliette Creco. Minnesvärt.

    Allt gott till dig och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt Åt även till dig! En konsert på Musikverein är en upplevelse (även om det inte var på nyårsaftonen jag var där).

      Jag kan själv bli bestört över att jag fortfarande bloggar (insta är ju mycket snabbare medium :-))

      Radera
    2. En nyårsafton såg jag med en amerikansk nyfunnen väninna "Tosca" på Roms operahus. Det var inte alls dumt det heller.

      I år blev det helt annorlunda med en stillsam hemmafest för två.

      Radera

Tyck till om du vill...