Allt eftersom förändras landskap och bebyggelse i en pågående process.
Den processen kan man påverka, inte bara se på... Här i trakten tycker
jag det har går fort. Kommunikationsmönster med
vägar, stigar, broar, spångar tappar sin funktion och växer snabbt igen.
Dagens skogsbruk förstör oändligt mycket kulturhistoria – i norra
Sverige sägs förstörelsen av fornminnen vara allra störst enligt
Riksantikvarieämbetet. Och de gamla timmerhusen har i stor mängd redan rivits under 1900-talet.
"Spela roll" brukade vi säga på 70-talet då vi inte brydde oss. Spelar det någon roll att historien försvinner? Man lever väl lika välmående ändå i vårt välfärdssamhälle! Se framåt istället för att grotta ner dig i det som var, låt bli att stoppa "utvecklingen". Allt förändras alltid, samma vatten flyter inte två gånger under samma bro. Vad spelar det för roll att en gammal stig och gamla husgrunder eller spår efter tidigare generationers knog försvinner där skogsmaskinen drar fram? De var ju till ingen nytta! Vad spelar det för roll att ett gammalt hus rivs? Patina är fult och visar på fattigdom anser äldre välfärdsmänniskor. Om vi skakar av oss vår gemensamma historia kan vi starta om på nytt från scratch. Blir vi inte bättre människor om "det gamla" inte tynger ner oss? Låt allt det där falla i glömskans djup.
Vid
krigsslut brukar den segrande sidan ge nya namn på platser man intagit
för att markera förändringen och för att mentalt slå ned de besegrade
ytterligare. Här i landet, här i bygden gör vi det av oss själva utan att reflektera! På andra platser finns
hembygdsföreningar eller kulturföreningar som bevakar
samhällsförändringar och försöker påverka i den riktning man anser vara
minst förstörande, man lägger sig i samhällsutvecklingen. Var finns de
som står på kulturens sida här i bygden??? I många fall brukar det vara det bildade kulturbärande skiktet i samhället som står på kulturarvets sida.
Hur många vet var de nedanstående platserna i byn finns? De finns omnämnda på gamla kartor från 1796 och 1819 och stavningen är ibland av äldre typ, före senare stavningsreformer:
Knösen
Räfveln
Storgärdan - åker
Storstycke och Radden - åker
Nywärke - åkern
Nysvedjan - åker
Halla - åker
Hjulholmen - åker
Stubbrödningen - åker
Qvarnhusfällan - åker
Wipperfällan - åker
Gammrödningen
Ladusvedjan - åker
Åkersvedjan
Norråkern
Bredlandet - åker
Halldaln - åker
Norråkern
Nyåkern
Stomtegarne
Sundssvedjan - åker
Mjurntegarne? - åker
Lill Aspängsrödningen
Strandrödningen eller Långfällan
Årödningen
Ladu rödningen
Kråkbo
Platserna finns utmärkta på de gamla kartorna men de flesta är sen
länge borta på den gällande fastighetskartan. Ett annat syndrom är att
man på nutida kartor missförstått betydelsen av den gamla benämningarna
och gett platsen ett helt nytt namn. Ett tydligt närliggande exempel är
Hemörssundet som blev Himmelsundet.
Det jag vet är att när vi tappar namn på platser, är
det så mycket lättare att förändra landskapet eftersom namn och
benämningar innebär att platsen betyder något för människorna som bor i
bygden. Eller betydde något för människorna som bodde i bygden. Att ge barn en kunskap om äldre benämningar är enda sättet att behålla namnen. Det är svårt i glesbygd där få barn växer upp och långt ifrån alla stannar kvar när de blir vuxna.
ETSNING
Tre hässjestänger i snön
och en gärdsgård
Övergivna på ängen
sedan många år
Skuggar i maj
ett flugsnapparbo
Skyler om vintern
skogsmusens hål
Minnet av slåttermaskinen
försvagas
Minnet av hästen
doften av kärnmjölk och hö
Skogen närmar sig
rötan och mörkret
Bild utan namn
svart och vit
Lars Lundkvist
ur ”Äril” 1998
Hur
vill vi att man ska minnas oss? Hur för vi det kollektiva minnet vidare
till nya generationer? Hur förmedlar vi kunskap om och känsla för det
som var? Vi skapar ju som människor och mänsklighet vår egen historia. Har man benämning på en plats då minns man också var den finns, kanske till och med de människor som levde med de där orden...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tyck till om du vill...