29 januari 2021

En viktig klimatforskare

Paul Crutzen, pionjär inom klimatforskningen gick bort igår, 87 år gammal. Utöver Nobelpris och viktiga forskningsföreträden etablerade han år 2000 begreppet antropocen, för att beskriva den geologiska epok vi lever under idag, där människans aktiviteter har en avgörande betydelse för förhållandena på jorden.

Miljöhistorikern Sverker Sörlin har i Antropocen - människans tidsålder (Weyler förlag 2017) beskrivit Crutzens och andra klimatforskares viktiga insatser. Det var när jag läste den boken jag lade Crutzens namn och gärning på minnet.

Om hans bortgång läste jag HÄR.

Bild ur filmen Koyaanisqatsi från 1983. En dokumentärfilm av Godfrey Reggio med filmmusik av Philip Glass. Jag såg filmen när den när den kom till Sverige och glömmer den gör jag aldrig. Då var ordet antropocen inte myntat men det är antropocen filmen handlar om.


2 kommentarer:

  1. Angående "Koyaanisqatsi" — fantastisk, suggestiv film, den gjorde ett starkt intryck. Jag minns att den fanns kvar i kropp och själ långt efter jag sett den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var mycket stark. Ingen text, inge prat endast musik. Och en växling mellan vackra lugna landskap och stressande urban miljö.
      Den finns fortfarande kvar inom mig.

      Radera

Tyck till om du vill...