23 oktober 2021

Detalj av betydelse i masoniteköket

Ljuset faller in i masoniteköket, favoritköket. Notera den dekorativa smala rödmålade bården vid taklisten - en liten detalj med stor betydelse för helhetsupplevelsen.

Denna röda bård/linje längs taklisten  målades för hand 1950 av målaren Teodor Mattsson från Rundvik. Han föddes 1886 och var således 64-65 år gammal då han höll i penseln här. Bården är effektfull och följer taklistens vinklar och vrår runt om. Den förhöjer köket, den förhöjer rumsupplevelsen.




Till denna rödmålade linje har vid val och färger till kökets inredning ofta  röda detaljer prioriterats (alternativt en kontrasterande blå kulör).

En röd Kockums kaffepanna för kokkaffe.

Röd kulör på hyllkanterna i köksskåpen


Rödmålade förvaringsenheter på insida dörr till matskåpet.

Små röda trädetaljer på den lilla spegeln samt en kamväska av röd galon inunder.
 
Samma röda galon är locken på sittbänken, den sk puffen, klädd med.


Atlanta thekoppar med blå ränder. Den vaxduk jag minns från förr var röd med vita streck som gjorde att oregelbundna röda kvadrater bildades. Den finns bara kvar i minnet.

De hemvävda vita kökshanddukarna av bomull har röda eller blå rutor med broderat monogram.

Några tidiga gardiner jag minns var blockrandiga med marinblå och vita ränder som var ca 10 cm breda.

2 kommentarer:

  1. Stiligt!
    Jag gillar subtila detaljer. En väninna från Kenya, förklarade för mig hur modet växlade i deras huvudklutat ( som jag bara ser ut som en städgumma med — inte elegant som mina svarta vänner), man knyter snibbarna i nacken på olika vis, snibbar som bara är några centimeter långa.
    På samma sätt går det mode i hur singaleserna viker sarin i midjan.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det gäller att känna till koderna.

      Ungefär som hur urbant folk väljer att knyta halsdukar. Men ur funktionssynpunkt går det nog lika bra hur man än gör...

      Radera

Tyck till om du vill...